KLIMATOMSTÄLLNINGEN

”Ett hållbart transportsystem måste vara både utsläppsfritt och lönsamt”

Transportsektorn närmar sig ett vägskäl. Nu krävs en rejäl kraftsamling från regeringen för att bygga ett hållbart transportsystem, skriver Madeleine Svenberg, expert infrastruktur- och klimatpolicy.

Sverige står inför ett avgörande skifte i transportsektorn. Omställningen till fossilfrihet är både nödvändig och möjlig – men den är också mer komplex än att bara byta drivmedel. En verkligt hållbar transportsektor kräver att vi lyfter blicken och ser till helheten: från bränslen och skatter till infrastruktur, logistik, klimatanpassning och underhåll.

Idag är kostnadsskillnaden mellan fossila och fossilfria drivmedel för stor. För att näringslivet fullt ut ska kunna ställa om krävs styrmedel som minskar den skillnaden – det måste bli mer lönsamt att köra fossilfritt. Det finns flera möjliga vägar: en sänkt elskatt är en, en ökad kostnad för fossila utsläpp en annan. Troligtvis behövs båda.

Redan 2027 införs EU:s utsläppshandel för transportsektorn, vilket kommer påverka drivmedelspriserna, oavsett vilka beslut som fattas i Sverige. Men för att leva upp till Sveriges klimatåtaganden i EU lär det krävas kompletterande styrmedel på nationell nivå. Ju tidigare vi agerar, desto mjukare blir övergången. Om vi väntar riskerar vi att åren efter 2027 blir både dyrare och svårare – för företagen, för hushållen och för omställningen.

Men en hållbar transportsektor handlar om långt mer än vad som hälls i tanken. I dag är både företag och privatpersoner i hög grad beroende av bilen, för att kunna leverera varor, ta sig till jobbet eller bo där man vill. Samtidigt står vägtransporterna för en stor del av utsläppen. Därför måste vi använda våra resurser smartare. Intermodala lösningar, där lastbil, tåg, sjöfart och flyg samverkar, kan minska klimatavtrycket och skapa mer robusta transportflöden. Längre och tyngre fordon kan transportera mer gods per kilometer. Digitalisering och datadelning kan effektivisera hela logistikkedjan.

Vi behöver också ta hand om det vi redan har. Förebyggande vägunderhåll är inte bara samhällsekonomiskt klokt – det är också mer klimatsmart än att låta vägar försämras och sedan behöva bygga nytt. Att underhålla i tid är en vinst för klimatet, ekonomin och företagens konkurrenskraft.

Regeringen har på flera områden tagit viktiga steg för en hållbar transportsektor: ökade anslag till underhåll, satsningar på kollektivtrafik och flyg för att hela landet ska fungera, samt förbättrad bärighet i vägnätet. Det är investeringar som skapar möjligheter för företag att verka, oavsett var i Sverige de ligger.

Men här spelar också kommunikationen en avgörande roll. Dessa insatser bör i större utsträckning lyftas fram som en del av helheten, som fundamentet i en hållbar transportsektor. I dag diskuteras styrmedel och infrastruktur ofta i olika rum. Men frågorna hör ihop. När förbättrad infrastruktur och tillgänglighet kopplas ihop med tydliga klimatstyrmedel kan vi ta ett helhetsgrepp om transportomställningen. Det är också då som förståelsen och acceptansen för styrmedel i drivmedelssektorn kan öka.

Regeringen har lagt flera viktiga pusselbitar till framtidens hållbara transportsystem. Nu är det dags att visa hur de hänger ihop, och lägga till de sista. Med rätt beslut och rätt kommunikation kan Sverige bygga ett transportsystem som håller. För klimatet. För företagen. För framtiden.

Madeleine Svenberg, är expert infrastruktur- och klimatpolicy på Svenskt Näringsliv.