DEN SVENSKA SÄKERHETEN

Uppror: Förstörs flygplatsen hotas Sveriges försvar – ”Fullständigt sanslöst”

Till vänster: Lars Hallgren, initiativtagare till Save Säve. Till höger: Eva Flyborg (L), Rickard Nordin (C) och Rashid Farivar (SD). Bild: Privat, Björn Larsson Rosvall/TT, Pressbild

En av Sveriges mest trafikerade flygplatser är på väg att förvandlas till ett logistikcenter. Nu rasar både politiker och näringsliv mot att inget görs för att stoppa planerna, som de menar skulle vara förödande för landets beredskap. "Alla säger att det är ett fruktansvärt slöseri men ingenting händer", säger Lars Hallgren, tidigare officer inom svenska marinen, till TN.

Samtidigt som debatten om Brommas framtid rasar för fullt har en diskussion om en annan svensk flygplats inte fått lika stort medialt utrymme. Det handlar om Säve flygplats i Göteborg, som riskerar att läggas ner vid årsskiftet.

AI-sammanfattning

Säve flygplats i Göteborg hotas av nedläggning, vilket väcker starka reaktioner.

Eva Flyborg (L), medlem i Göteborgs kommunfullmäktige, förespråkar att flygplatsen används för militärt försvar.

Entreprenören Lars Hallgren, initiativtagare till Save Säve, betonar flygplatsens viktiga samhällsfunktioner.

Rashid Farivar (SD) kritiserar försäljningen av flygplatsen och lyfter behovet av redundans i infrastrukturen.

Politiska företrädare menar att frågan om Säves framtid nu ligger hos Försvarsmakten.

Läs mer

Det har lett till reaktioner från både näringslivet och en rad politiska partier, samt från ideella krafter, som menar att flygplatsen är avgörande för den svenska säkerheten, inte minst för att den skulle kunna försvara Göteborgs hamn i händelse av krig.

”Vi måste leva efter devisen hoppas på det bästa och förbered för det värsta.”

En av de som har engagerat sig i frågan är Eva Flyborg (L), som sitter i kommunfullmäktige i Göteborg och är tidigare riksdagsledamot. Under sin tid i riksdagen ägnade hon sig bland annat åt näringslivs- och försvarsfrågor. Nyligen lyfte hon frågan om Säve flygplats i en debattartikel i GP, där hon skriver att Säve åter ”borde bli en full resurs för militärt flyg” och att de aktuella planerna på riva landningsbanan borde stoppas.

– Det är ingen som vill ha ett krig men jag tycker att vi måste leva efter devisen hoppas på det bästa och förbered för det värsta, säger Eva Flyborg till TN.

Hamnen avgörande för import och export

Utöver att det är av yttersta vikt att kunna försvara Göteborgs hamn, där stora delar av landets import och export passerar, har Sverige sedan inträdet i Nato ett värdlandsansvar som innebär att vi både måste kunna ge och ta emot hjälp, poängterar hon.

– Nu när alla ser och förstår att vi går mot mer allvarsamma tider och vi behöver stärka vår civila och militära beredskap så är det verkligen dumt att göra så här, speciellt innan Försvarsmakten är klara med sina planer. De har inte riktigt satt ner foten kring vad som behövs och det gör läget än mer olyckligt.

Säve flygplats ägdes tidigare av Swedavia, Göteborgs stad och Volvo. Efter att den kommersiella verksamheten lämnade flygplatsen i slutet av 2014, valde Swedavia enligt ett eget uttalande att ”utnyttja sin rätt” att ta över Volvos och Göteborgs stads innehav i driftsbolaget och leta efter nya intressenter som kunde ta över.

2016 meddelade Swedavia att byggjätten Serneke Group hade köpt upp verksamheten, och några år senare kom nyheten att Serneke hade sålt flygplatsen vidare till fastighetsbolaget Castellum. Nu planerar Castellum att avveckla flygplatsens landningsbana och i stället bygga en logistikanläggning på samma yta.

”Det är kapitalförstöring utan dess like att montera ner en fungerande flygplats innan vi är absolut säkra på att den inte behövs.”

Att flygplatsen såldes kopplar Eva Flyborg ihop med att stora delar av Sveriges försvar monterades ner, vilket har medfört att samhället nu måste bygga upp stora delar av beredskapen på nytt.

– Många har trott på den eviga freden men så kan man inte kosta på sig att tänka. Jag menar att den främsta uppgiften för politiker är att skydda sin befolkning och ska man kunna lösa Sveriges säkerhet och skydda sin befolkning så måste det få kosta lite.

Även om Säve flygplats inte längre har någon kommersiell trafik så är den en av Sveriges mest trafikerade sett till starter och landningar. Bild: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

Eftersom Castellum numera äger den aktuella marken hade staten antingen fått ersätta företaget ekonomiskt eller erbjuda annan mark i utbyte mot att få tillbaka flygplatsen, menar hon.

– Jag är övertygad om att vi behöver Säve flygplats och att det förr eller senare kommer att komma ett beslut, och då är det kapitalförstöring utan dess like att montera ner en fungerande flygplats innan vi är absolut säkra på att den inte behövs. Och där är vi inte än. När det gäller försvar och beredskap måste försiktighetsprincipen gälla.

Ideella krafter

Den bedömningen gör även entreprenören Lars Hallgren, som har ett förflutet som officer i flottan. Han är ideell initiativtagare till uppropet Save Säve, vars hemsida tar upp en mängd olika risker med att lägga ner flygplatsen. Även om Säve inte längre har någon kommersiell verksamhet så används flygplatsen till exempel till brand- och ambulansflyg samt pilotutbildning, och den rymmer både hangarer och skyddsrum.

”Med tanke på omvärldsläget är det svårt att förstå varför man inte agerar i den här frågan.”

Och enligt Lars Hallgren ligger Säve, till skillnad från Landvetter, tillräckligt nära hamnområdet för att kunna försvara området mot luftvärnsattacker.

– Kriget i Ukraina har visat hur fort det kan gå och gett oss en bild av vad vi också måste vara beredda på. Hela den här viktiga infrastrukturen finns på Säve och det är så märkligt att man vill ta bort en resurs när det borde handla om att stärka beredskapen, säger han till TN.

– Jag tror att det är någon form av Stockholmssyndrom som gör att man inte klarar av att se längre än näsan räcker när man tittar västerut. Det här är inte bara en fråga för Göteborg utan för hela Sverige och i förlängningen hela Norden.

Att ha två flygplatser i ett så strategiskt viktigt område som Göteborgstrakten är dessutom säkrare än att ha en, konstaterar Lars Hallgren.

– Jag tycker att det är fullständigt sanslöst att inte ta tillvara en flygplats när man vet hur svårt och dyrt det är att bygga nytt. Med tanke på omvärldsläget är det svårt att förstå varför man inte agerar i den här frågan.

Vad har ni fått för reaktioner hittills?

– Det är tyvärr stendött. Jag har drivit på så mycket och alla jag pratar med säger att det är ett fruktansvärt slöseri men sen händer det inget, det är locket på.

”Med tanke på att vi måste öka beredskapen så tycker jag att man kan ifrågasätta om det verkligen är rätt läge att stänga en flygplats”, säger Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg. Bild: Pressbild

Den bilden delar Rashid Farivar (SD), som har motionerat i riksdagen om att bevara Säve flygplats. För TN berättar han att har skickat frågor till Försvarsmakten och Fortifikationsverket, vars uppgift är att göra förvärv för Försvarets räkning, men inte fått några svar.

”Problemet är att politiker inte ser saker komma.”

I sin motion tar Rashid Farivar upp att Säve trots avsaknaden av kommersiell trafik fortfarande är en av Sveriges mest trafikerade flygplatser sett till antalet starter och landningar, eftersom flygplatsen fortfarande är en central hubb för samhällsviktiga verksamheter.

– Läget är väldigt allvarligt. Det är väldigt lätt att lägga ner infrastruktur men det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att bygga upp den igen, säger han till TN.

– Vad händer om något sker på Landvetter som gör att den flygplatsen inte kan användas? Vi måste ha redundans i systemet. Vi måste ta tag i problemen och säkerställa att vi har en god beredskap även om det kommer att kosta lite.

Rashid Farivar understryker att Castellum inte har gjort något fel. Däremot anser han att det var ett misstag att sälja flygplatsen från första början, speciellt eftersom man inte då kunde veta om den skulle behövas i ett senare läge.

– Problemet är att politiker inte ser saker komma. Den här flygplatsen borde aldrig ha sålts.

Även Magnus Jacobsson och Magnus Berntsson från Kristdemokraterna och Rickard Nordin från Centerpartiet har lyft frågan om Säve flygplats framtid i riksdagen.

– Problemet här är att man inte har tagit hänsyn till hur verkligheten ser ut, säger Rickard Nordin till TN.

”Ett underbetyg”

Han menar att det är långt ifrån säkert att Landvetter har möjlighet att ta över all verksamhet som bedrivs från Säve flygplats i dag. Och om det trots allt blir så är risken att samhällsviktiga flyg får längre utryckningstider om de ska utgå från Landvetter i stället för Säve, konstaterar han.

– Att inte ha en tillfredsställande lösning på plats innan beslut om Säve fattas är ett underbetyg. Jag är övertygad om att vi kommer se tillbaka och konstatera att det var ett felbeslut att lägga ned beredskapsflyget från Säve. Det räcker med en brand som inte upptäcks i tid för att kostnaderna vida överstiger nyttorna med en sådan nedläggning.

– Det hade dessutom varit fullt möjligt att både ha flygplats i beredskapssyfte och en logistikanläggning på den här platsen. Men Castellum kan förstås inte förväntas bedriva välgörenhet utan det är upp till staten att ersätta Castellum på ett tillräckligt sätt.

”Sverige håller på att gå av på mitten”

Och från näringslivets sida har reaktionerna om Säve flygplats inte heller låtit vänta på sig. I ett inlägg på LinkedIn skriver Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg, att det är en sak för Sverige som land att det finns flygplatser som tjänar oss väl i både fred och orostider.

”Det verkar som att Sverige håller på att gå av på mitten när väsentlig infrastruktur hotas i ett läge där vi kan behöva alla möjligheter att transportera oss både på väg, på räls, till sjöss och i luften”, skriver han.

– Inte minst med tanke på att vi måste öka beredskapen så tycker jag att man kan ifrågasätta om det verkligen är rätt läge att stänga en flygplats, säger Fredrik Kämpfe till TN när vi når honom på telefon.

– Det är förstås upp till en privat ägare att själv fundera ut vad som ska göras på den aktuella marken, men det borde ligga i statens intresse att säkerställa att vi har de flygplatser vi behöver för att upprätthålla landets säkerhet. Jag är inte insatt i detaljerna men det borde gå att göra någon form av överenskommelse.

27 beredskapsflygplaster

Under pandemin gjorde Trafikverket på uppdrag av regeringen en översyn av systemet med så kallade beredskapsflygplatser för att bland annat föreslå förändringar i vilka flygplatser som skulle fungera som beredskapsflygplatser. Myndigheten överlämnade ett underlag bestående av totalt 22 flygplatser. När regeringsbeslutet om 2022 års beredskapsflygplatser kom bestod listan 27 flygplatser och Trafikverket fick i uppdrag att teckna avtal med samtliga.

– Genom avtal med dessa flygplatser får Sverige god tillgång till samhällsviktig luftfart även under nästa år. Det behövs för såväl räddningstjänstens som totalförsvarets behov, sa infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) i en kommentar när uppdraget att teckna avtal delades ut.

De 27 beredskapsflygplatserna ”behövs för såväl räddningstjänstens som totalförsvarets behov”, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i en kommentar. Bild: Mats Andersson / TT

Landets beredskapsflygplatser, där Landvetter men inte Säve ingår, ska enligt regeringen ”dygnet runt hålla en beredskap att ta emot luftfartyg som utför akuta eller av annat skäl prioriterade transporter för bland annat hälso- och sjukvården, till exempel ambulansflyg, samt för räddningstjänsten, kustbevakningen, brandflyget samt andra aktörer inom krisberedskap och totalförsvaret”.

Uppdraget att teckna avtal ges till Trafikverket i december varje år och sedan gäller avtalen för ett år i taget. De avtal som gäller just nu löper ut den 31 december.

– Vi kan komma med rekommendationer men det är i slutändan regeringen som bestämmer vilka flygplatser vi ska teckna avtal med, säger Lisa Berglund, utredningsledare på Trafikverket, till TN.

Klausul: Beredskap gäller inte i krig

Listan för 2025 omfattar exakt samma 27 flygplatser som den för 2024. Med andra ord har Sveriges inträde i Nato inte har inneburit några förändringar, och det trots att flygplatserna alltså är tänkta att vara behjälpliga i både krisberedskap och totalförsvar.

Men enligt Lisa Berglund är det inte riktigt så det fungerar. Hon berättar att både avtalen och det underlag som Trafikverket presenterade för regeringen är framtaget enligt en civil – och inte en militär – modell.

– Det beredskapsflygplatserna förbinder sig till är att kunna ta emot exempelvis ambulansflyg i fredstid, säger Lisa Berglund.

Avtalen innehåller dessutom en klausul som innebär att de upphör att gälla i händelse av exempelvis naturkatastrofer eller krig, förklarar hon.

Men vilka flygplatser är det som ska upprätthålla beredskapen i händelse av krig?

– Det får du fråga regeringen om. Vi har än så länge inte fått något uppdrag att utreda flygplatsernas beredskap utifrån ett totalförsvarsperspektiv.

”Vi har än så länge inte fått något uppdrag att utreda flygplatsernas beredskap utifrån ett totalförsvarsperspektiv”, säger Lisa Berglund, utredningsledare på Trafikverket. Bild: Pressbild

Tyst från Försvarsmakten

De politiker TN har talat med menar dock att bollen om Säves framtid ligger hos Försvarsmakten, som är den myndighet som ska avgöra vad som behövs för att upprätthålla landets försvar. Om Försvarsmakten anser att det finns behov en viss yta eller fastighet i försvarssyfte så ger de Fortifikationsverket i uppgift att försöka lösa det behovet genom att till exempel genomföra ett förvärv eller bygga nytt på befintlig mark. Enkelt förklarat fungerar Fortifikationsverket som Försvarsmaktens hyresvärd.

Fortifikationsverket har fått signaler från Älvsborgs amfibieregemente i Göteborg om att de skulle behöva större yta. Men Säve flygplats har det inte inkommit några önskemål om, förklarar Jeanette Agnrud, kommunikatör på Fortifikationsverket.

– Vi har inte fått någon beställning från Försvarsmakten som handlar om att de behöver någon ny militär flygplats i Göteborgsområdet, säger hon till TN.

De motioner om Säve flygplats som lagts fram i riksdagen har resulterat i avslag. TN har sökt Försvarsmakten, Swedavia och Castellum.