BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Tuff vinter för isbrytarna - Sveriges hamnar i riskzonen

Sjöfartsverkets isbrytare Oden vid kaj i hamnen i Luleå. Bild: Pontus Lundahl/TT

Vinterkylan ställer till det för vägnätet, järnvägen – och nu även havet utanför Sveriges kuster, där Sjöfartsverket har svårt att hinna med att bryta all is. I ett pressmeddelande varnar myndigheten för både förseningar och ansträngd ekonomi.

Sjöfartsverket beskriver den här vintern som den tuffaste på många år, och varnar för att väntetiderna för isbrytning kan bli längre än normalt. För att möta det hårda trycket har myndigheten skrivit ett avtal med Viking Supply Ships, som ska hjälpa till vid behov – inte minst för att se till att hamnarna ska kunna hålla igång sin verksamhet.

Isbrytningen finansieras inte av skattemedel utan av sjöfarten genom farledsavgifter. Det innebär enligt Sjöfartsverket att resurserna är begränsade och att det här året riskerar att bli påfrestande för myndighetens ekonomi.

– Precis som vinterväghållning på land är vintersjöfart av yttersta vikt för Sverige då nio av tio varor till och från Sverige går på sjön, säger Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket, i en kommentar.

Pressmeddelande: Svåraste isläget på många år – isbrytarna under hård press