Slutåkt och slutslängt för elsparkcykelåkare

Nya och strängare regler gäller från och med den 1 september för landets elsparkcyklister. Arkivbild. Bild: Christine Olsson/TT

Trafik (TT)

Från och med den 1 september är det förbjudet att parkera eller köra elsparkcyklar på landets gångbanor. Skärpningen innebär att samma regler nu gäller för elsparkcyklar som för traditionella cyklar.

Elsparkcyklarna har alltsedan de 2018 gjorde sitt intåg i de svenska storstäderna blivit en alltmer påtaglig del av stadsbilden – samtidigt som de gett upphov till en bitvis hetsig debatt. Diskussionen har under åren rört allt från olycksrisker, hjälmkrav fyllekörning och inte minst parkering – och från och med den 1 september stramas också reglerna för elsparkcykelförarna åt rejält.

"Slutkört"

I juni beslutade regeringen om att införa ett parkeringsförbud mot elsparkcyklar på gång- och cykelbanor. Fordonen ska i stället parkeras vid angivna ställ som kommunerna ansvarar för att sätta upp, alternativt annan uppställningsplats.

I juli kompletterades beslutet med ytterligare ett förbud mot att köra elsparkcykel på gångbanor och trottoarer – och för den som bryter mot förbudet kan straffet bli böter på upp till 500 kronor.

Enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth, som meddelade beslutet under regeringens så kallade sommarfika den 28 juli, införs reglerna i ett försök att komma till rätta med den oreda som elsparkcyklarna skapat i storstadstrafiken de senaste åren.

I och med att förbuden införs kommer landets elsparkcyklar från och med den 1 september att omfattas av samma regler som traditionella cyklar.

Kritik från branschen

Beskeden har hittills mötts av blandade reaktioner från elsparkcykelbranschen, där bland annat företaget Voi ställt sig kritiska till regeringens beslut att stoppa körningar på gångbanor och trottoarer.

Enligt företagets egen statistik sker endast runt fem procent av de olyckor där elsparkscyklar är inblandade på gångvägar, medan 95 procent istället sker i trafikfälten.

Det är framförallt storstäderna med Stockholm i spetsen som under de senaste åren har haft problem med med en "kraftig och aggressiv etablering" av elsparkcyklar. Totalt finns cirka 12 000 elsparkcyklar för uthyrning i staden, enligt Stockholms stad.

Anna Grönberg/TT

Antal rapporterade olyckor 2019–2021, enligt Transportstyrelsen. Bild: Johan Hallnäs/TT

Fakta

Från och med den 1 september råder parkeringsförbud för elsparkcyklar på gång- och cykelbanor, annat än på en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.

Huvudregeln är att fordonen ska flyttas till en särskild uppställningsplats, men även kortare förflyttningar av cyklarna kan tillämpas.

Det är elsparkcykelföretagen som ska betala kostnaden för flytten. Kommunerna ska kunna meddela lokala undantag från förbudet.

Även ett förbud mot körning av elsparkcyklar på gångbanor och trottoarer införs.

Straffet för den som bryter mot körförbudet kan bli böter på 500 kronor.