FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Flygets kritik mot SJ:s antiflygkampanj – ”Pajkastning”

Bild: Pressbild SJ, pressbild Transportföretagen

Låt bli flyget, stanna på marken. Budskapet i SJ:s nya kampanj riktar udden mot flyget vilket har fått flygbranschen att reagera. ”Vi behöver samarbete, inte pajkastning”, säger Fredrik Kämpfe, branschchef för flygsektorn inom Transportföretagen.

Nu när det äntligen går att resa, då stannar vi på marken. Och när vi besöker platserna som vi har längtat till, då gör vi det utan att ”köra över dem”. Kort sagt, när pandemin släpper greppet struntar vi i flyget.

Det är kontentan av SJ:s nya kampanj där artisten Veronica Maggio har huvudrollen och sjunger just det: ”Nu stannar vi på marken”.

Det är ett budskap som har fått Transportföretagen i allmänhet och Svenska Flygbranschen i synnerhet att reagera över varför en kampanj för tågresande måste vara riktad mot flyget.

– I ett läge där Sverige talar om samarbete mellan trafikslagen för att lösa både klimatkrisen och tillgänglighetsutmaningen, då väljer tyvärr Sveriges största järnvägsföretag, SJ, att rikta udden mot kollegor i ett annat trafikslag, nämligen flyget, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen.

Tidigare kampanjer fått kritik

Fredrik Kämpfe undrar om kampanjmakarna på SJ har glömt förra gången som udden var riktad mot flyget i en reklamkampanj, 2019. Då tvingades järnvägsföretaget att backa efter att de siffermaterial som användes för att jämföra utsläppen mellan tåget och flyget inte stämde.

– Flyget i Sverige tar ansvar för både tillgängligheten och klimatet. I dag står inrikesflyget för cirka 0,9 procent av Sveriges koldioxidutsläpp. Enligt Transportstyrelsen beräknas utsläppen från inrikesflyget dessutom att minska med cirka 37 procent mellan 2017 och 2025.

Enligt SJ har kampanjen fått stort genomslag och Veronica Maggio, som normalt inte tar kommersiella uppdrag, har varit en ”drömpartner” i arbetet. Tobby Lundell, som är presschef på SJ, menar att det fanns en vilja att vara lite spetsig i kampanjen samtidigt som budskapet skulle ha glimten i ögat.

– Därför blir jag lite förvånad över att flygbranschen verkar ha missförstått budskapet. Vi är inte ute för att ställa till problem eller skamma flygbranschen utan peka på att vi är en enkel del av lösningen på klimatproblemet som vi alla måste ta på allvar, säger han.

Är det SJ:s officiella ståndpunkt att flyget inte tar ansvar för klimatet?

– Nej, det är inte vår officiella ståndpunkt. Däremot kan jag tycka att det är märkligt när enskilda flygbolag går ut och profilerar sig som gröna. Det är de långt ifrån så det blir löjligt att påstå det.

På er webbplats skriver ni att SJ köper el från 100 procent förnybara källor, främst vattenkraft. Under olika perioder importerar Sverige elkraft från bland annat Tyskland. Kan ni garantera att det inte ingår el producerad i tyska kolkraftverk i era inköp?

– Det kan jag inte svara på. Det är Trafikverket som står för inköpen.

Finns ingen garanti

Tidningen Näringslivet har varit i kontakt med Trafikverket som alltså upphandlar elförsörjningen till bland andra SJ. Det visar sig att någon absolut garanti för att elkraften som driver tågen enbart kommer från förnybara källor inte är möjlig att utfärda. Vid olika tillfällen importerar Sverige el från bland annat Tyskland där den har producerats i kolkraftverk. Den kan alltså komma att hamna i luftledningarna hos SJ på samma sätt som elkraft från något av de kvarvarande svenska kärnkraftverken gör det.

Det internationella regelverk som finns kring miljömärkning av el tar inte hänsyn till att elektriciteten vid olika tillfällen kommer från olika producenter utan den kan trots det klassificeras som miljömärkt.

”Vi borde inte ägna oss åt pajkastning mellan olika aktörer inom transportbranschen”

I debatten kring flygets miljöpåverkan är det som inom många andra områden att med olika fakta och statistik går det att bevisa det mesta. Bättre då att se vidare och tillsammans möta kraven på ökad tillgänglighet och ansvar för klimatet istället för att ”glänsa på andra trafikslags bekostnad”, menar Fredrik Kämpfe.

– Tåget är ett utmärkt trafikslag men kan inte ensamt möta Sveriges, Europas eller världens samlade efterfrågan på effektiva transporter och god tillgänglighet. Hållbarheten är inte enögd utan måste se till helheten, alla behov. Vi borde inte ägna oss åt pajkastning mellan olika aktörer inom transportbranschen. Istället borde vi prata om de viktiga frågorna för samtliga trafikslags omställning, som hur vi ska klara av elförsörjningen, hur vi får upp produktionen av biobränsle, hur vi får ut mer transportnytta av investerade skattemedel och hur vi sammantaget kan klara av uppbyggnaden efter pandemin.

– Och varför inte diskutera mer samarbete mellan flyg och tåg och järnvägsanslutningar till våra stora flygplatser? Jag är helt övertygad om att flyget och tåget i Sverige kan samarbeta mer för hela resan A till B. Då kommer vi alltid ha Paris närmare oss.