FLYGBRANSCHENS FRAMTID
Så kan flyget ställa om till fossilfritt – Norge går före: ”Chanslösa”
Om flygbranschen ska minska sina utsläpp krävs en ökad användning av biobränslen. Men tillgången och höga kostnader sätter än så länge käppar i hjulet. ”Om vi inte använder mer biobränsle är vi chanslösa”, säger Norwegians koncernchef Geir Karlsen till TN.
Om Sverige och EU ska lyckas nå sina klimatmål behöver klimatutsläppen från flyget minska.
Som en del av EU:s Fit for 55-paket antogs därför förordningen Refuel EU Aviation, som reglerar hur stor del av flygbränslet som måste bestå av hållbart bränsle (biodrivmedel och e-bränsle) för flygresor inom unionen. Kraven ökar successivt från 2 procent 2025, till 6 procent 2030 och 70 procent 2050.
EU inför successivt ökande krav på hållbart flygbränsle inom Fit for 55-paketet.
Idag utgör hållbart flygbränsle endast en mycket liten andel och kostar betydligt mer än fossilt bränsle.
Norwegian och norska Försvaret har tecknat avtal om att öka användningen av biobränsle.
Branschen efterfrågar statliga satsningar för att skapa en fungerande marknad för hållbara flygbränslen.
Utredningar pågår och flygbranschen hoppas på konkreta statliga initiativ framöver.
Enligt European Union Aviation Safety Agency utgjorde hållbart flygbränsle endast 0,53 procent av den globala jetbränsleförbrukningen under 2024. Problemet är att marknaden för hållbart bränsle idag är mycket liten, och att bränslet kostar mellan 2,5 och 5 gånger så mycket som fossila drivmedel.
Det är något som måste förändras, om flygbolagen ska kunna nå sina hållbarhetsmål.
– Vårt mål är att reducera våra utsläpp med 45 procent till 2030. Vi investerar i flygplan som är effektivare och drar mindre bränsle, men om vi inte använder mer biobränsle är vi chanslösa, säger Geir Karlsen, koncernchef på Norwegian till Tidningen Näringslivet.
Norska försvaret köper biodrivmedel
2024 ingick Norwegian ett avtal med den norska Försvarsmakten som innebär att Norwegian åtar sig att blanda in 15 procent biobränsle på över en miljon av försvarets tjänsteresor fram till 2028. Avtalet i sig ökar förbrukningen av biobränsle i Norge med närmare 20 procent.
– Det är en aktör som går före och som faktiskt visar hur det här kan göras. Vi hoppas att fler kan göra samma göra samma sak så att tillgången på biobränslen ökar, det går alldeles för långsamt idag, säger Geir Karlsen och fortsätter:
– Biobränslen kan blandas med fossilt drivmedel rakt ner i flygtanken. Teknologin finns, och infrastrukturen finns. Nu behöver det bara skapas en marknad.
Hållbart flygbränsle (SAF)
Sustainable Aviation Fuel (SAF) är ett förnybart flygbränsle som kan minska koldioxidutsläppen med upp till 80 procent jämfört med fossilt flygbränsle sett över livscykeln. Det finns huvudsakligen två typer av SAF:
- Biobaserat SAF tillverkas av råvaror som använd matolja, restprodukter från skogs- och jordbruk, samt industriavfall. Den vanligaste tekniken kallas HEFA (Hydroprocessed Esters and Fatty Acids), men det finns flera godkända produktionsvägar.
- Elektrobränslen (e-fuels) eller syntetiskt SAF tillverkas genom att kombinera koldioxid (ofta infångad från luften eller industrin) med vätgas producerad med fossilfri el. Resultatet blir ett flytande bränsle som kemiskt liknar konventionellt jetbränsle.
Båda typerna av SAF kan blandas med fossilt flygbränsle och användas i dagens flygplansmotorer. Produktionen är än så länge begränsad och kostnaden hög, särskilt för e-bränslen.
EU:s ReFuelEU-förordning ställer krav på ökad inblandning av SAF, med start på 2 procent 2025 och ett mål på 70 procent 2050. SAF ses som avgörande för att minska flygets klimatpåverkan, särskilt på längre sträckor där elektrifiering inte är ett alternativ.
Norwegian har valt att köpa biobränsle från St1:s nyetablerade bioraffinaderi i Göteborg, den enda aktören som producerar hållbart flygbränsle i Sverige idag.
Christian Janssen, affärsutvecklingschef Flyg på St1, menar att det krävs fler liknande samarbeten för att skapa en marknad för hållbara flygbränslen. Han efterfrågar att staten tar en mer aktiv roll i frågan.
– Den här marknaden skapas inte av sig själv. Vi tror att staten kan vara en extremt viktig spelare i det här. Och inte bara för att sänka utsläppen, utan för att skapa ett energi-oberoende. Vi kan inte vara beroende av råolja, och därför ser jag en möjlighet till ett samarbete mellan stat och näringsliv här, säger han på ett Almedalsseminarium.
Satsningar från staten att vänta
Och ett större engagemang från statens sida kan bli aktuellt inom en snar framtid. Regeringen har tillsatt två utredningar på området, som båda ska presenteras under 2026.
I den ena ska Energimyndigheten analysera behovet av stöd för att påskynda omställningen till en fossilfri sjö- och luftfart, i den andra ska Trafikanalys generaldirektör Mattias Viklund ta fram en handlingsplan för bättre tillgång till fossilfria drivmedel.
Geir Karlsen hoppas att utredningarna ska landa i konkreta initiativ som stärker marknaden för hållbara flygbränslen.
– Vi menar att de skatter och avgifter som betalas in av flygbolagen borde kanaliseras tillbaka till utvecklingen av hållbara bränslen. Då kan folk flyga, samtidigt som vi skapar en mer hållbar flygbransch, avslutar han.