KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Företaget köpte 73 miljölastbilar – straffas med skattesmäll

Bild: Virginia Mayo, Pressbild, Fredrik Sandberg/TT

30 miljoner kronor. Så mycket kan kostnaderna öka för ett åkeri med 150 biogaslastbilar när nya skatteregler blir verklighet. Frigoscandia köpte 73 miljölastbilar förra året och drabbas hårt. Det gör även branschkollegan Widrikssons. ”Tajmingen kunde inte vara sämre", säger vd:n Foed Meliane till TN.

När EU-kommissionen under sommaren 2020 godkände en tioårig förlängning av Sveriges skattebefrielse för biogas, var det många transportföretag som valde att satsa på just detta, för att nå fossilfrihet i den gröna omställningen. Stora investeringar gjordes i biogasfordon och ny infrastruktur.

Företaget Frigoscandia, som är ledande inom livsmedelslogistik i Norden, beställde under enbart förra året 73 nya biogaslastbilar. Det var ett strategiskt och långsiktigt beslut för att ligga i framkant i den gröna omställningen, förklarar hållbarhetschefen Anders Orwinger.

– Vi har ett stort fokus på den gröna omställningen och fossilfrihet. De höga kraven kommer inte enbart från oss själva, utan vi kan se ett stort fokus även hos våra kunder. Vi tog ett strategiskt beslut att vara fossilfria till 2025 och valde biogasen som en av vägarna framåt, säger han.

Då kom beslutet som ändrade spelreglerna

Sveriges skattebefrielse för biogas rivs nu upp efter en ny dom i EU-domstolen, som inte överklagats av regeringen. Företag som använder biogas som drivmedel får nu en prischock på tio kronor milen, enligt Transportföretagen. I ett pressmeddelande varnar de för att enskilda företag kan drabbas av extra kostnader på över 30 miljoner kronor per år.

”Konsumenten kommer med stor risk att få stå för den slutgiltiga notan.”

För Frigoscandia handlar det om stora belopp per månad i extra kostnader, men i dagsläget vill de inte spekulera i de exakta summorna.

– Vi kommer att tvingas att flytta den här kostnaden vidare till logistikköparna, det vill säga till redan pressade livsmedelsföretag, vilket kan tvinga fram höjda priser mot handeln. Konsumenten kommer därför med stor risk att få stå för den slutgiltiga notan, säger Anders Orwinger.

Risk för retroaktiva skattesmällar

Skatteverket har årligen beviljat avdrag eller återbetalning till cirka 700 företag, med drygt 1,5 miljarder kronor, enligt Transportföretagen. Det finns även en risk att företagen kan drabbas av retroaktiva smällar.

– Skulle det bli retroaktiv inkrävning av skatten tror vi att det skulle ge stora följder för branschen. Likviditeten finns inte i de mindre åkerierna. Delar av våra underleverantörer är familjeföretag med tre-fyra gaslastbilar, vilka skulle få allvarliga problem att betala en retroaktiv skattesmäll, säger Anders Orwinger.

”Vi ser att det kan innebära kostnadsökningar på upp till 30 miljoner kronor för ett åkeri med 150 biogaslastbilar.”

– Det här är ett hårt slag för transportsektorn och de företag som väljer att gå före i den gröna omställningen genom att använda sig av biogas. Vi ser att det kan innebära kostnadsökningar på upp till 30 miljoner kronor för ett åkeri med 150 biogaslastbilar, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett pressmeddelande.

Ser det hela som ett lotteri

Att spelreglerna ändras blixtsnabbt på det här sättet har Anders Orwinger svårt att förstå. Den gröna omställningen har plötsligt blivit dyrare och långsiktiga beslut har målat in företagen i ett hörn. Det finns en risk att branschen ser det hela som ett lotteri, menar han.

Anders Orwinger, hållbarhetschef på Frigoscandia. Bild: Pressbild

– Vi har en tidshorisont på fem till sju år när vi beställer lastbilar, så vi behöver stabila och långsiktiga spelregler. Nu är risken att många i branschen tvingas backa i omställningen och gå tillbaka till fossila bränslen, vilket vi absolut inte vill. Vi vill ligga i framkant och för oss är den gröna omställningen ett strategiskt och viktigt beslut som vi har tagit tillsammans med våra kunder, säger han.

Flera kostnadssmällar

Men Anders Orwinger menar att skattesmällen bara är den senaste i raden av kostnadschocker och osäkerheter som branschen har drabbats av den senaste tiden. Inflation och därmed stigande räntor samt den volatila bränslemarknaden är också komponenter som påverkar Frigoscandia som stor aktör. Bristen på naturgas i Europa har drivit upp priset även på biogasen, eftersom den ofta indexeras mot naturgasen, förklarar han.

Och ovanpå det väntar en lönerörelse med historiskt höga krav.

”Vi är fast inställda på att fortsätta den gröna omställningsresa som vi redan har påbörjat.”

Anders Orwinger menar att transportsektorn och livsmedelsbranschen genom biogasen skulle kunna leva i symbios i ett cirkulärt flöde redan idag. När biogas tillverkas sker det nämligen genom en rötningsprocess av organiskt avfall.

– Grunden i den cirkulära modellen är att restprodukter från våra kunders livsmedelsproduktion blir vårt fossilfria drivmedel, som vi sedan använder för transporten av deras livsmedel. Allt detta är möjligt i en infrastruktur och med teknik som redan idag finns och är uppbyggd. Vi är fast inställda på att fortsätta den gröna omställningsresa som vi redan har påbörjat och vi ser, i de upphandlingar som vi deltar i, att även livsmedelsbranschen fortsatt vill detta, säger Anders Orwinger och fortsätter:

– Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas, under förutsättning att vi får tydliga och långvariga spelregler från den politiska arenan.

”Tajmingen kunde inte vara sämre, med tanke på inflation, löneförhandlingar och så vidare.”

Foed Meliane, vd på Widrikssons logistik, håller med. Han hade inte räknat med den stora skattesmällen.

– Beskedet kom oväntat, om man säger så. Kort information kom i december och tre månader senare verkställdes beslutet om att skattebefrielsen slopas.

Hur slår beskedet mot er?

– Det slår direkt på investeringarna vi har gjort i biogasfordon och infrastruktur kring det. Framför allt blir det utmanande dialoger med befintliga kunder, vi lever ju i avtal där de ställer krav på biogas. Det blir många samtal och ett merarbete, säger Foed Meliane.

Foed Meliane, vd på Widrikssons logistik. Bild: Mikael Carlsson, MIKAEL CARLSSON

Widrikssons är ett mellanstort bolag som har investerat ungefär 20 procent i biogasfordon. De har alltså flera ben att stå på.

– Framför allt hämmas det långsiktigt strategiska arbetet mot hållbara transportlösningar som vi vill profilera oss inom. Det blir en jobbig erfarenhet där vi tvingas tänka både två och tre gånger innan vi vågar ta sådana här kliv igen. Vi tvingas sprida risker i flera bränslen och fordonstyper, säger Foed Meliane.

”Man tappar ju förtroende för långsiktiga och politiskt styrande beslut.”

– Vi kan inte ta något för givet, vilket påverkar våra långsiktiga investeringar. Hade beslutet kring biogas legat till 2030 hade vi kunnat ställa om, men i stället så avslutas allt på tre månader. Tajmingen kunde inte vara sämre, med tanke på inflation, löneförhandlingar och så vidare.

Han ser en risk att kortsiktigheten i förutsättningarna påverkar branschen i stort.

– Man tappar ju förtroende för långsiktiga och politiskt styrande beslut. Det är klart att vi blir försiktigare med stora satsningar, säger han.