SVERIGES ENTREPRENÖRER

Indiskas vd: E-handeln ska stå för hälften av våra intäkter

Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Efter en tuff period börjar läget ljusna för Indiska. Vd:n Karin Lindahl berättar för Ehandel att företagets näthandel har fått sig ett rejält uppsving under pandemin.

Indiska grundades redan 1901 då butiken öppnade på Regeringsgatan i Stockholm. Vd:n Karin Lindahl som tillträdde 2017 har redan fått uppleva en turbulent tid på posten.

Första året vände hon en förlust på 300 miljoner kronor till vinst. Men sedan tappade kedjan åter omsättning när kundantalet minskade i både fysiska butiker och i e-handeln. När pandemin slog till med full kraft i mars 2020 tilltog förlusterna, skriver Ehandel.

– Andra vågen var nästan stökigare än första för oss, för att den slog så hårt mot julhandeln, säger Karin Lindahl till Ehandel.

Men sedan i våras har det ljusare ut.

– Från slutet av maj och framåt har det varit mycket bättre och vi hade en försäljningsmässigt fin sommar, både online och i butik. Det är inte samma besöksantal som innan corona. Men de som nu besöker våra butiker är väldigt köpsugna. Det finns ett uppdämt behov av konsumtion och konsumenterna är inte lika priskänsliga som tidigare, säger Karin Lindahl till Ehandel.

Indiskas e-handel fick sig ett rejält uppsving under pandemin, online-försäljningen har vuxit med 50 procent hittills i år mot 2020.

Målet är att intäktsandelen online ska öka till 50 procent inom två år. Målsättningen är också att 10 procent av dessa intäkter ska härröra från marknader utanför Skandinavien, berättar Karin Lindahl för Ehandel.

Ehandel: Indiska-vd:ns mål: ”E-handeln ska stå för hälften av våra intäkter”