FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Varnar för stundande kökaos på flygplatserna

Risk för långa köer de kommande månaderna på grund av Säpos långsamma handläggning av säkerhetskontroller, säger branschen. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Transport (TT)

Markant förlängd väntan på säkerhetskontroller av ny personal kan leda till timslånga köer på Sveriges flygplatser när restriktionerna löper ut.

Moderaterna vill att regeringen skjuter till mer pengar för att lösa problemen.

– Dels är flyget ett viktigt kommunikationsmedel för Sverige. Dels kommer det att innebära en katastrof för alla människor som ska ut och resa när restriktionerna släpper, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson i Moderaterna.

Flera bolag samt branschorganisationen Transportföretagen Flyg rapporterar om en ökning på flera veckor för att få personal godkänd i Säpos säkerhetskontroll, som all personal på Sveriges flygplatser ska genomgå.

Marktjänstbolaget Aviator – som bland annat sköter incheckning och lastning åt flera flygbolag på flera av Sveriges flygplatser, bland dem Arlanda – uppger att det förekommer väntetider på uppemot 8–12 veckor för säkerhetskontrollen.

Den processen brukar vanligtvis ta 2–4 veckor, säger bolagets vd Jonas Brundin.

– Utan tillräcklig personal stannar flygplatsen av till slut, det är kontentan av vad som händer, säger han.

Erbjuds andra jobb

Han pekar på att många bolag tvingats göra sig av med personal under pandemin, som slagit hårt åt flygbranschen, och nu måste anställa osedvanligt många osedvanligt snabbt när restriktionerna hävs.

Men den rekryteringen håller inte takten med det ökade antalet bokningar och flygningar, säger Brundin.

– Vi tappar kandidater under rekryteringsprocessen. De kan inte vänta tio veckor på att få jobb, de blir erbjudna andra jobb, säger han.

Säpo bekräftar för TT att det rör sig om längre handläggningstider än vanligt.

Även SAS, som har ett eget marktjänstbolag, delar bilden.

– Det stämmer att det är längre handläggningstider än normalt och det är klart att det är problematiskt, säger Camilla Runberg vid SAS kommunikationsavdelning.

Risk för julrepris

Runt hörnet väntar sportlovet. Sedan kommer den tidiga vårens resor. Då kan läget potentiellt bli som i julas, då resenärer uppmuntrades att komma tre timmar i förväg för att komma med sina flyg.

– Det finns risk att det kommer att se ut så. Blir det fördröjning i alla processer för att man går kort med personal byggs det på, då blir det kaos till slut, säger Brundin och fortsätter:

– Det går inte att gå med tre timmars försening på allt. Till slut blir det kapacitetsbrist på flygplatsen, om man inte får iväg de flygplanen som ska iväg. Det blir en dominoeffekt.

Han säger att branschkollegor i Norge, Danmark och Finland inte har samma problem.

Moderaterna kritiska

Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus säger att hon vill att regeringen, och justitieminister Morgan Johansson, ger Säpo mer pengar. Hon säger att det inte räcker med att han "följer frågan".

– Han borde ställa högre krav och tillsätta mer resurser till Säpo så att de kan hitta vägar och lösa det här, så att det inte blir kaos för människor som ska ut och resa, säger Stockhaus.

TT: Blir det inte risk för ministerstyre?

– Han ska inte tala om hur de ska göra det här och självklart ska man aldrig göra avkall på säkerheten, men han måste vara mer aktiv än att säga att han följer frågan. I den situation vi befinner oss är det inte tillräcklig.

Rättat: I en tidigare version fick branschorganisationen Transportföretagen Flyg fel namn.

Patrik Dokk/TT