ENERGIPRISERNA

Majoritet vill sänka bränsleskatten mer

En majoritet i riksdagen vill sänka skatten på bensin och diesel. Arkivbild. Bild: Yvonne Åsell / SvD / TT

Politik (TT)

En majoritet i riksdagen ställer sig bakom ytterligare sänkt skatt på bensin och diesel.

Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna stöttar ett utskottsförslag tillsammans med Vänsterpartiet.

Förslaget som det finns en majoritet för i riksdagens finansutskott går ut på att man i steg ett antar regeringens förslag på en nedsättning med 1,30 kronor litern vid pump.

Till det läggs den redan aviserade sänkningen på 50 öre från 1 maj.

Därutöver vill partierna att regeringen ska förhandla med EU för att få ned priset med totalt 5 kronor för diesel och knappt 4 kronor för bensin.

Förslaget utgår från Moderaternas upplägg om att sänka energiskatten på drivmedel så att den når EU:s miniminivå under tre månader. Sedan i en förlängning begära undantag av EU så att skatten slopas helt under tre månader.

– Förändringar kan gå snabbt i kris och det här är en väldigt viktig fråga för Sverige. Nu behöver regeringen förhandla med Bryssel och sätta Sveriges intressen främst, säger Elisabeth Svantesson, ekonomiskpolitisk talesperson för Moderaterna.

De tre högerpartierna plus Liberalerna och Vänsterpartiet vill också pressa regeringen att återkomma med ett förslag om förändringar av reduktionsplikten, det vill säga andelen inblandning av biodrivmedel i tanken, för sänkt bränslepris redan i år.

L: Måste agera

Liberalerna stöttade inte sänkningen på 50 öre litern när förslaget var uppe i samband med budgetomröstningen i november. Nu har partiet svängt.

– Det är ett extraordinärt läge som kräver extraordinära insatser. Människor ser de här brutalt höga priserna och drabbas. Då måste vi agera från politikens sida, säger Mats Persson, ekonomiskpolitisk talesperson för Liberalerna.

Vänsterpartiet är med på noterna på grund av en skrivning om att regeringen ska utreda hur ett system kan utformas för att minska risken för prischocker på bränsle vid kriser.

Enligt V har man inte förhandlat med SD, KD och L utan med Moderaterna, sedan har de andra partierna ställt sig bakom förslaget.

– Vi är överens om att regeringen ska titta på den här frågan, säger Elisabeth Svantesson.

C: Som i Sovjet

Centerpartiet tycker dock att Vänsterpartiets förslag är helt fel.

– Vi behöver inte gå in på den typen av prisreglering som Venezuela haft, som Sovjetunionen hade förut på drivmedel. Det kan inte vara vårt uppdrag som ett vanligt borgerligt parti, säger Martin Ådahl, ekonomiskpolitisk talesperson.

Regeringen hävdar att man i sitt förslag, tillsammans med den aviserade sänkningen på 50 öre, lägger sig på EU:s miniminivå.

– Om man ska sänka mer än så behöver man göra om hela energiskattedirektivet, vilket kräver enhällighet från alla länder. Jag har själv drivit på sedan 2014 om att vi borde ändra energiskattedirektivet men det har inte nåtts en enighet om det, säger statsminister Magdalena Andersson (S).

– Det är det som skiljer opposition från regering. Som regering ska du också få fram någonting som kan genomföras. En opposition behöver inte ta samma hänsyn.

Niklas Svahn/TT