DEN SVENSKA UTBILDNINGEN

Ministern: ”Tar det på stort allvar”

Utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson (L) ser allvarligt på Skolverkets nya rapport. Arkivbild. Bild: Pontus Lundahl/TT

Svenskfödda elever tappar i skolan, enligt en ny rapport. Det är en utveckling som utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson (L) ser allvarligt på.

”Barn som har det extra tufft i skolan ska mötas av speciallärare”, skriver hon till TT.

Enligt den färska rapporten från Skolverket så har resultaten för niondeklassare försämrats de senaste åren – och det är framför allt svenskfödda elever med redan svaga resultat som backar mest.

”Det här är en utveckling som jag och regeringen tar på stort allvar. Skolan är den viktigaste instansen för att ge fler barn och unga möjlighet att lyckas i livet”, skriver utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson.

Skolverket ser enligt rapporten inga tecken på att skolan har blivit bättre, trots olika insatser. Kopplingen mellan familjebakgrund och skolresultat är fortsatt stark, barn från högutbildade och välbeställda hem har större chanser att lyckas.

Mohamsson skriver i kommentaren till TT att regeringen med Liberalerna i spetsen genomför den största förändringen inom skolan på 30 år.

”Det handlar bland annat om att de barn som har det extra tufft i skolan ska mötas av speciallärare i mindre undervisningsgrupper och inte lämnas ensamma framför en skärm. Kunskap, arbetsro och kvalitet ska inte vara ett lotteri utan en självklarhet för varje elev, oavsett bakgrund eller bostadsort”, skriver hon.