BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN
Gruvindustrin: Avgifterna har ökat 500 procent – ”Straffas”
Den svenska järnvägen har misskötts i decennier samtidigt som banavgifterna skenar, skriver företrädare för Svemin, LKAB, Boliden och Kaunis Iron på Di Debatt.
Vanvården av den svenska järnvägen har pågått alltför länge och även om regeringen har en uttalad ambition att stärka järnvägen så ser vi nu en utveckling som snarare försvagar järnvägen, skriver Joakim Aspeheim, transportansvarig Svemin, Linda Bjurholt, logistikchef LKAB, Alexander Lindfors, logistikchef Boliden och Nils-Johan Haraldsson, logistikchef Kaunis Iron.
”Godsets banavgifter har ökat med runt 500 procent (!) mellan 2012 och 2025. Främst är det tyngre tåg som straffas med konsekvensen att incitamenten styr mot lägre tågvikter vilket innebär kortare, lättare och mindre godståg. Om målet är att förbättra transporteffektiviteten behöver vi banavgifter som snarare premierar längre och tyngre godståg – inte kortare, fler och lättare”.