HAMNKONFLIKTEN

Hamnarbetarna nobbar avtal – strejkerna fortsätter

Johan Grauers, Sveriges Hamnar, och Martin Berg, ordförande för Hamnarbetarförbundet. Bild: Pressbild, Adam Ihse/TT

Hamnarbetarförbundet tackar nej till det medlarbud som presenterades för parterna i hamnkonflikten på måndagen. Samtidigt tackade arbetsgivarparten Sveriges Hamnar ja.

Sedan en drygt vecka pågår strejker och blockader i de svenska hamnarna. Orsaken är att utbrytarfacket Hamnarbetarförbundet inte skriver på det andrahandsavtal som de har erbjudits av arbetsgivarsidan. Avtalet är likalydande med det förstahandsavtal som LO-facket Transportarbetareförbundet har.

Alla hamnarbetare i hamnarna omfattas av Transports avtal, oavsett om de är fackligt anslutna eller inte och oavsett vilket fack de är anslutna till.

Under måndagen kallades parterna till medlarna, som presenterade en hemställan, det vill säga ett förslag till överenskommelse. Även det avvisades av facket.

– Det här var innehållsmässigt tomt och exakt samma sak som vi undanbad oss för en vecka sedan, säger förbundsordförande Martin Berg i en kommentar.

I och med att Hamnarbetarförbundet inte tecknar avtal fortsätter med andra ord konflikten i hamnarna.

– Hamnarbetarförbundet riskerar den svenska modellen genom försöken att tränga undan Transports redan tecknade avtal. Detta kan Sveriges Hamnar inte acceptera, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar.

Detta innebär andrahandsavtal

Ett andrahandsavtal innehåller samma avtalsvillkor förstahandsavtalet, i det här fallet det så kallade Hamn- och stuveriavtalet som tecknas av Sveriges Hamnar och Transport. Andrahandsavtalet ger:

  • rätt till förhandling innan till exempel beslut om viktigare förändringar (MBL-förhandling),
  • rätt att utse fackliga förtroendemän,
  • rätt till betald facklig tid,
  • rätt att utse skyddsombud och delta i arbetsmiljöarbetet,
  • rätt att förhandla för medlemmar i lokala och centrala förhandlingar,
  • andra organisatoriska rättigheter enligt lag.

Källa: Sveriges Hamnar.