ENERGIPOLITIK

240 miljarders projekt i fara – saknas politiska besked

Hybrit-projektet planerar att använda vätgas i sin produktion av fossilfritt stål. Bild: Adam Sundman/SvD/TT

Nordion Energi vill tillsammans med andra bolag satsa uppemot 240 miljarder i ny vätgasinfrastruktur. Men för det krävs krafttag från politikerna, konstaterar vd Hans Kreisel i en artikel i Dagens Industri.

Svenska kraftnät flaggade nyligen för att brist på el utgör ett allvarligt hot mot de industrisatsningar som planeras i norra Sverige.

Nordion Energi som bland annat äger det västsvenska naturgasstamnätet anser sig vara en del av lösningen och vill tillsammans med andra företag satsa så mycket som 240 miljarder kronor i ny vätgasinfrastruktur. Bland annat planeras en ledning från Vasa i Finland runt Bottenviken och ner till Umeå. Samma ledning planeras också att grena ut västerut mot den tunga gruvindustrin från Luleå via Boden, Gällivare och Kiruna.

Projektet kallas Nordic Hydrogen Route och beräknas kosta 75 miljarder kronor, skriver Dagens Industri.

Även ett annat projekt med en beräknad kostnad på 165 miljarder kronor, Baltic Sea Hydrogen Collector, som planeras mellan Tyskland via Bornholm, Gotland, Åland och Gävle samt Åbo är Nordion Energi delaktig i.

Men satsningarna kräver att politikerna agerar, menar Hans Kreisel. Målet är att ta slutliga investeringsbeslut 2026 och ha de första delarna i drift 2030.

– Trots att storskalig och snabb utbyggnad av vätgasinfrastruktur är helt nödvändig för att Sverige ska klara klimatmålen och täcka de enorma behoven av fossilfri energi framöver så saknas helt de regelverk och ramvillkor som behövs för att utbyggnaden ska kunna ta fart. Det är oroväckande och det är nu väldigt bråttom att detta kommer på plats för att vi ska kunna gå vidare och fatta investeringsbeslut, säger han till Dagens Industri.

Dagens Industri: ”Megaprojekt för 240 miljarder i fara – ska trygga Sveriges energi”