DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Medieinvesteringarna fortsätter backa: ”Dyster läsning”

Bild: Helena Landstedt/TT

Medieinvesteringarna minskar för sjätte månaden i rad. Detta visar Sveriges Mediebyråers barometer. Jämfört med april 2022 minskar investeringarna med 12,8 procent, motsvarande totalt 184 miljoner kronor.

De flesta mediekategorier backade under april och tuffast hade kategorin DR (Direktreklam)/Annonsblad med en negativ tillväxt om 53,1 procent. Även dagspress storstad, dagspress landsort, bio, populärpress, sociala medier, fackpress, TV, online display och online video hade minskat inflöde.

– Bortsett från utomhusmediet och radio är medieinvesteringarna för april dyster läsning. De samlade digitala kanalerna minskade med 11 procent, TV med 17 procent och print rasade med hela 25 procent. Totalt har 192 miljoner kronor försvunnit från dessa tre medietyper jämfört med april 2022. Tittar vi på den långsiktiga utvecklingen ser vi inte en uppgång på kort sikt, tvärtom fortsätter kurvorna att peka nedåt, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear Mediebyrå i ett pressmeddelande.

Sveriges Mediebyråer: Medieinvesteringarna backar för sjätte månaden i rad