FRIHANDELNS FRAMTID

Volvo Cars ser risker med amerikansk klimatlag

Vlad Månsson, landchef för Business Sweden i USA, hoppas Bidenregeringens nya stora klimat- och miljöpaket ska lyfta försäljningen för stora svenska etablerade företag som är inblandade i tillverkningen av elbilar, laddinfrastruktur och batterier. Bild: Joakim Goksör/TT

Ekonomi (TT)

Det nya paketet av klimat- och miljösubventioner från Bidenregeringen kommer med tuffa krav på att både produktion och insatsvaror ska komma från USA.

Storföretag som Volvo Cars oroas över att utländska bolag med en global produktionsapparat kan missgynnas.

Den Göteborgsbaserade biltillverkaren Volvo Cars har som många europeiska biltillverkare fabriker i både Kina och USA vid sidan av de stora europeiska anläggningarna.

– Vi har produktion i alla tre stora regioner: Kina/Asien, Europa och USA. Det blir alltmer vad vi kallar "build where we sell" (ungefär: bygg där vi säljer), säger Mattias Johansson, chef för offentliga relationer på Volvo Cars till TT i samband med en företagsträff på Business Sweden.

Stora belopp

Men det är inte frågan om tre separata verksamheter. Värdekedjorna sitter ihop, vilket kan skapa problem när utländska bolag ska navigera rätt för att få del av de stora satsningar som Bidenregeringen just nu gör på klimat och miljö där stora subventioner villkoras av jobb och produktion i USA.

Det handlar om stora belopp som nu pumpas ut från USA:s statskassa. Dels finns ett traditionellt infrastrukturpaket klubbat, där det skickas ut 1 200 miljarder dollar till satsningar på vägar, järnvägar, broar, flygplatser och elledningar.

I augusti följdes detta upp med en mer klimat- och miljöinriktad satsning i lagen Inflation Reduction Act (IRA), med villkorade klimat- och miljöprovisioner värda 369 miljarder dollar finansierade av höjd minimiskatt på bolag.

– Det första man vill åstadkomma är att försöka få fart på klimatsatsningarna och nå de ambitiösa klimatmålen, att halvera utsläppen till 2030. Det andra är att skapa jobb i USA, tunga och välbetalda teknikjobb inom förnybar energi och inom fordonssektorn – att attrahera mer av den typen av bolag, säger Vlad Månsson, landchef för Business Sweden i USA, om IRA.

Efterlyser tydligare besked

Han ser en risk att mindre svenska bolag med begränsade resurser och sämre förankrad värdekedja kan förlora marknadsandelar på grund av lagen och liknande initiativ som premierar lokal tillverkning inom specifika sektorer.

– Men här finns också väldigt mycket pengar, som satsas på områden där svenska bolag är generellt duktiga, säger han.

Han nämner elbilar, laddinfrastruktur och batteriteknik som tänkbara områden där svenska bolag kan dra nytta av satsningarna som USA:s regering vill främja.

– Det finns väldigt många fina svenska bolag som kan leverera det. Många av dem har redan en starkt förankrad kundbas och värdekedja i USA, så det här kommer bara att lyfta deras försäljning, säger Månsson.

Mattias Johansson på Volvo Cars ser i nuläget en risk för att lagen kan försvåra för producenter i USA att uppfylla ursprungskraven på råvaror när det gäller sällsynta jordartsmetaller – helt enkelt då det inte finns tillräckligt av dessa i USA.

Han efterlyser också tydligare besked när det gäller delar i värdekedjan som passerar Kina – exempelvis metaller från Europa som förädlas i Kina och sedan skeppas vidare för att användas i bilar som produceras i Nordamerika.

– Funkar det eller funkar det inte givet lagen? Det är lite oklart, säger han.

USA:s finansdepartement har utlovat förtydligade riktlinjer i mars, men det behövs mer än så för att få allt på plats, enligt Johansson.

– Du har ett antal myndigheter också, vars nya regler utifrån lagen ännu inte är kända. Skattemyndigheten (IRS) till exempel som gör sin tolkning av de här reglerna när det gäller klimatbonus för elbilar till konsumenter.

Tvära kast i villkoren

Han konstaterar att amerikanska konkurrenter som GM och Ford redan uppfyller det mesta av kraven i IRA, medan elbilstillverkaren Tesla kan komma att påverkas negativt av sitt nära tekniksamarbete med Panasonic.

Han är även kritisk mot de tvära kasten i affärsvillkoren.

– När det gäller bilindustrin började vissa saker gälla samma ögonblick som lagen klubbades, den 18 augusti. Men läkemedelsindustrin har fått fyra år på sig att anpassa sig till lagens krav, säger han.

Johansson har också noterat att länder som Sydkorea och Japan överväger att anmäla IRA till Världshandelsorganisationen WTO, då man kan beskriva det som ett sätt att gynna inhemska producenter och stänga ute biltillverkare från andra länder.

Joakim Goksör/TT

Volvo Cars vill ha klara besked om vad som gäller för att kunna dra nytta av Bidenregeringens klimatsatsningar. Arkivbild. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Fakta

Volvo Cars försäljning i fjol präglades av bilindustrins brist på komponenter och covid-19-relaterade nedstängningar i Kina. Globalt blev det en minskning av försäljningsvolymen med 12 procent mot året före, ned till 615 121 bilar. I USA blev nedgången 16,5 procent till totalt 102 038 bilar.

Men det vände uppåt i december, globalt med 12,8 procent till 72 663 bilar och i USA med 6,4 procent till 11 111 bilar.

Försäljningsökningen av elbilar lyfte med 50 procent i december, upp till 1 132 bilar. Räknar man in även laddbara hybrider var ökningen i december 7,6 procent till 3 202 bilar – det vill säga nästan 29 procent av försäljningen.

Göteborgsbaserade Volvo Cars, med över 40 000 anställda, har produktionsanläggningar i Göteborg, belgiska Gent, South Carolina i USA och i Chengdu, Daqing och Taizhou i Kina. Bolaget har dessutom designcentrum och forskning och utveckling i Göteborg, Camarillo i USA och i Shanghai, Kina.

Källa: Volvo Cars