KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Volvo: Därför valde vi Göteborg

Här ska den nya fabriksanläggningen i Torslanda ligga. Bild: Anders Humlebo

Ekonomi (TT)

Dragkampen om batterifabriken är över. Volvo Cars och Northvolt väljer att bygga sin nya gemensamma batterifabrik i Torslanda i Göteborg – vilket innebär minst 3 000 nya jobb till staden.

– Vi valde Göteborg på grund av infrastruktur, logistik, närheten till Volvofabriken, tillgång till fossilfri el och kompetens i regionen, säger Javier Varela, chef produktionen på Volvo Cars på dagens presskonferens.

Tusentals jobb och en investering på miljarder har stått på spel i dragkampen om Volvo Cars och Northvolts samägda batterifabrik.

Många städer har varit sugna men beslutet har landat på Göteborg och Torslanda. Bygget av fabriken – intill Volvos slutmonteringsfabrik – inleds nästa år. Den ska producera battericeller särskilt utvecklade för att användas i nästa generation elbilar från Volvo och Polestar. 2025 ska den stå klar och kunna inleda verksamheten.

Volvo Cars och Northvolt investerar 30 miljarder kronor i fabriken.

– Fabriken kommer att utvecklas efter lärdomar från fabriken i Skellefteå. Det kommer att bli förbättringar och anpassningar. Men vi börjar inte från början, säger Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt.

"Avgörande steg"

Etableringen innebär att Göteborg kommer att ligga i framkant i den omställning som just nu sker inom fordonsindustrin.

– Att etablera denna gigafabrik i Göteborg är ett avgörande steg, både för att fortsätta att transformera en av de mest dynamiska fordonsregionerna i världen, och för att bli den ledande globala leverantören av hållbara batterier, enligt Peter Carlsson.

Förutom de omkring 3 000 nya direktanställningarna väntas den indirekta effekten bli tusentals ytterligare jobb i regionen.

– Göteborg är ett kompetenskluster och här finns möjlighet att rekrytera både lokalt men också internationell expertis. Därför är det här en bra plats att bygga på.

Beskedet välkomnas av Västra Götalandsregionen.

– Etableringen här är ett kvitto på att vårt regionala utvecklingsuppdrag ger effekt och gör Västra Götaland till ett föredöme för elektrifiering och omställning till ett hållbart och konkurrenskraftigt samhälle, säger Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande i Västra Götalandsregionen.

Positiv minister

Även näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) instämmer i kören av positiva röster. Han menar att platsen på västkusten blir ett strategiskt viktigt komplement till den tidigare anläggningen i norr.

– Med en batterifabrik i Skellefteå kommer vi långt. Men vi kommer dubbelt så långt med en fabrik i Göteborg, för då får vi plötsligt en hel ekonomi runt batteritillverkning. Det är exakt det vi behöver, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Säkrar arbetstillfällen

Regionen bidrar med 45 miljoner kronor för etablering av ett utbildningscentrum för industriell omställning och 25 miljoner kronor per år i fyra år till ett program för forskning, utveckling och utbildning till stöd för transportsektorns elektrifiering.

– Vi har länge bekymrat oss för hur omställningen till elektromobilitet ska se ut, och vad det innebär för arbetsmarknaden här i Västsverige. Det säger sig själv att våra stora fabriker för förbränningsmotorer inte kommer att ha lika mycket att göra åren framöver, säger Johnny Magnusson.

Statsministern gratulerar

Också statsminister Magdalena Andersson är glad över beskedet.

– Det här är så välförtjänt. Det sätter Göteborg på kartan som en framtidsstad. Från regeringen sida har vi haft en nära dialog och gett vårt fulla stöd till det här, säger hon till P4 Göteborg.

Hon säger att staten kommer att bidra till satsningen med bland annat utbyggd infrastruktur och olika utbildningsinsatser.

Och Peter Carlsson bekräftar att de fått stöd från staden, regionen och från den svenska staten när det gäller etableringen.

– En fabriken av den här storleken är inte bara är en fabrik, utan ett helt ekosystem kring elektrifiering som nu måste byggas.

Utbyggd infrastruktur

Västsvenska handelskammaren säger i en kommentar redan att i morgon måste arbetet starta med att säkerställa nödvändig utbyggnad av infrastrukturen. Det handlar om tågförbindelser, elnät och fler utbildningsplatser.

– Vi behöver fler studenter och forskare på Chalmers och vi behöver fler som väljer gymnasiernas industriprogram, säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren i ett pressmeddelande.