ARBETSMILJÖ
Fem tips: Så blir arbetsplatsen hövligare
Nästan tre av fyra har känt sig respektlöst bemötta på arbetsplatsen den senaste månaden. Nu lanseras ”Hövlighetsguiden” för att skapa schysstare arbetsplatser – innan små oförskämdheter får stora konsekvenser. ”Att inte påtala det gör att det sprider sig och får allvarliga konsekvenser för hela arbetsplatsen”, säger forskaren Kristoffer Holm till TN.
Arbetskamraterna himlar med ögonen när du säger något, eller undviker att hälsa när ni möts. Kanske är det än mer subtilt, något som bara anas på deras kroppsspråk när du är i närheten. Då kan det vara lätt att bortförklara det som inbillning, trots att det faktiskt upprepar sig gång på gång.
− Det ska man absolut inte göra. Tvärtom är det en ohövlighet som inte ska förekomma på en arbetsplats.
Det säger Kristoffer Holm, forskare och biträdande universitetslektor vid Malmö universitet. Tillsammans med forskarna Rebecka Cowen Forssell och Sandra Jönsson har han skrivit ”Hövlighetsguiden”.
− Den bygger på ett fyraårigt forskningsprojekt och vår förhoppning är att den ska hjälpa både enskilda och arbetsgrupper att hantera de problem som ohövligt uppträdande kan leda till, säger Kristoffer Holm.
Ohövlighet, vad det beror på, hur det tar sig uttryck och vad det kan leda till är ett forskningsområde som har vuxit stadigt de senaste 15 – 20 åren. Till del ligger det sida vid sida med den betydligt allvarligare arbetsplatsmobbningen men båda är faktorer som har en direkt påverkan på arbetsmiljön och de anställdas möjligheter att prestera.
− Ohövlighet och respektlöshet är mer lågintensiv än mobbning och trakasserier, men det gör inte nödvändigtvis konsekvenserna mildare på något sätt. Inte sällan är den också de första stegen mot större problem och att inte påtala det gör att det sprider sig och få allvarliga konsekvenser för hela arbetsplatsen.
”Våra undersökningar visar att så många som 73 procent av de tillfrågade ansåg att de blivit ohövligt bemötta under den senaste månaden.”
Hur och varför en bristande respekt mellan medarbetarna uppstår skiljer sig från arbetsplats till arbetsplats. Det kan vara något så banalt som ett missförstånd, en otydlighet eller bara slarv i den interna kommunikationen. I ett större perspektiv kan till exempel förändringar inom organisationen skapa stress som försämrar relationerna mellan medarbetarna.
− Oavsett orsak är ohövlighet ett generellt och betydligt större problem än vad man kan tro. Våra undersökningar visar att så många som 73 procent av de tillfrågade ansåg att de blivit ohövligt bemötta under den senaste månaden. Det är en hög siffra och jag är faktiskt inte förvånad men den måste tas på allvar, säger Kristoffer Holm.
Kreativiteten minskar
Forskningen visar också att om arbetsmiljön är negativ och relationerna mellan de anställda ansträngda minskar kreativiteten och viljan att göra en god arbetsinsats. Dessutom ökar benägenheten att söka sig vidare till ett annat jobb.
Men lite jargong och kommentarer, är inte det något som vi både kan och borde tåla?
− Om jag hade fått en krona för varje gång jag fått den frågan… Nej, vi ser att även sådant som kan verka vara bagateller skadar människor. Därför måste vi vara vaksamma på att ett sådant beteende inte normaliseras eller sprider sig, vilket det väldigt lätt gör.
Hövlighetsguiden är den första i sitt slag i Sverige och ambitionen är att den ska bli en del arbetsmiljöarbetet ute i landet. I materialet finns konkreta råd, övningar och diskussionsfrågor. En start på ett arbete för en hövligare arbetsplats är att försöka hitta ett gemensamt språk för att diskutera vilka beteenden som är okej och var gränserna går, menar Kristoffer Holm.
”På samma sätt som de där små otrevligheterna påverkar negativt, är vänlighet och hövlighet små gester som påverkar mycket och lyfter människan.”
− Det är en bra nivå för att hantera det här området. Det är viktigt att gruppen känner att den äger arbetet och gör det för sin egen skull i stället för att det blir en extern pekpinne. Guiden är ingen kokbok där man ska följa allt till punkt och pricka, utan tanken är att det ska gå att lyfta ut det som känns relevant, säger han.
Vid sidan av att definiera vad som är ett ohövligt och respektlöst agerande, pekar handboken också på det viktiga i att konstatera vad som är dess motsats, alltså ett hövligt uppträdande. Det kan handla om vardagliga saker som att lyssna aktivt på arbetskamraten, lägga undan mobilen och inte avbryta. Att visa hänsyn, ge återkoppling och uppskattning och vanlig hederlig hjälpsamhet är alla viktiga delar.
− Oftast är det de små insatserna, sånt som vi tar för givet men kanske inte uttalar. På samma sätt som de där små otrevligheterna påverkar negativt, är vänlighet och hövlighet små gester som påverkar mycket och lyfter människan, säger Kristoffer Holm.
Ladda hem Hövlighetsguiden.
Checklista: Fem steg till en hövligare arbetsplats
1. Skapa ett gemensamt språk
Diskutera vad hövlighet och respekt betyder i er verksamhet. Gör begreppen levande och konkreta. Vad är hövlighet och respekt för er?
2. Synliggör och diskutera beteenden
Identifiera både positiva beteenden och beteenden som kan uppfattas som mindre trevliga. Fokusera på handlingar – inte individer. Vad tycker ni är hövligt eller ohövligt på arbetsplatsen?
3. Identifiera styrkor och riskzoner
Diskutera vad som fungerar bra idag och vilka situationer som innebär risk för ohövlighet. Hur kan ett gott bemötande främjas ytterligare? Finns det situationer som är extra stressande eller där risk för missförstånd uppstår?
4. Sätt gemensamma mål
Bestäm tillsammans konkreta och mätbara mål för hur ni vill utveckla det sociala klimatet. Vad skulle ni vilja ser mer av i den sociala arbetsmiljön?
5. Integrera och följ upp
Håll arbetet levande i vardagen. Integrera samtalen i ordinarie arbetsmiljöarbete och följ upp regelbundet. När och hur följer ni upp diskussioner om den sociala arbetsmiljön?