DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN

Arbetsförmedlingen krävde 6 sökta jobb men Thomas sökte 25 – fick varning

Thomas Johansson och Julia Lokka är båda kritiska till de krav Arbetsförmedlingen ställer på arbetssökande. Bild: Privat, Pressbild/Arbetsförmedlingen

Samtidigt som arbetsgivare dränks i oseriösa ansökningar vittnar arbetssökande om att de tvingas söka arbeten som de inte har en verklig chans att få. Nu växer kritiken mot Arbetsförmedlingen. ”Man fokuserar på saker som varken hjälper mig eller arbetsgivaren i verkligheten”, säger Julia Lokka, arbetssökande, till TN.

”Det kvittar hur många jobb du söker om du inte söker minst tre som är så långt bort att du förmodligen sållas bort direkt”. Så inleder Thomas Johansson ett inlägg på LinkedIn, som i skrivande stund har fått fler än 1 300 interaktioner och flera hundra kommentarer.

AI-sammanfattning

Thomas Johansson kritiserar Arbetsförmedlingens krav på att söka jobb utanför pendlingsavstånd. Han har sökt 25 jobb men riskerar ändå varning då endast två av dessa jobb ligger långt bort.

Julia Lokka, en annan arbetssökande, ställer sig också kritisk till dessa krav och Arbetsförmedlingens stöd till arbetssökande.

Många arbetsgivare upplever dessutom att Arbetsförmedlingens regler leder till tidskrävande och irrelevanta ansökningar.

Arbetsförmedlingen hävdar dock att kraven är individuellt anpassade och ämnade att öka den arbetssökandes chanser.

Lisa Löfgren på Arbetsförmedlingen menar att stödet ska vara effektivt och stödja både arbetssökande och arbetsgivare.

Läs mer

Inlägget handlar om att han som arbetssökande har krav på sig att söka sex ”lämpliga” jobb per månad, varav minst tre ska vara utanför hans dagpendlingsavstånd. Med Arbetsförmedlingens sätt att räkna innebär det att man ska hinna ta sig till arbetet, genomföra en arbetsdag och ta sig hem igen inom 12 timmar.

Den senaste månaden har Thomas Johansson sökt betydligt fler arbeten än så – totalt 25 stycken – men bara två av dem ligger utanför hans dagpendlingsavstånd. Därför har Arbetsförmedlingen bedömt att Thomas Johansson inte har varit tillräckligt aktiv i sitt arbetssökande och som en följd av det försett honom med en ”kommunicering om varning”.

”Du deltar i ett program som kan ge rätt till ersättning och ska därmed söka lämpliga arbeten”, skriver Arbetsförmedlingen i brevet till Thomas Johansson.

Helt absurt, tycker Thomas Johansson själv och så gott som samtliga av de personer som tagit sig tiden att kommentera hans inlägg.

– Jag ser inget bra skäl till att kräva att man söker på längre avstånd, särskilt när man som jag bor i Malmö där det finns gott om potentiella arbetsgivare i närområdet, säger Thomas Johansson till TN.

– Jag hade dessutom även sökt ett jobb i Helsingborg, och om man tågpendlar och arbetsplatsen inte ligger nära stationen så kan den totala tåg- och bussresan lätt komma nära två timmars pendling åt båda hållen. Så jag vet inte hur de har satt sin gräns, om de utgår från bilpendling eller vad det är frågan om.

”Det känns som att man lider av idétorka.”

Om målet är att få fler i arbete finns det bättre metoder att ta till, menar Thomas Johansson, som tidigare arbetat med bland annat översättning, marknadsföring och som copywriter.

– Det känns som att man lider av idétorka. Jag tror mer på åtgärder som riktar in sig på att öka antalet jobb eller att underlätta för arbetsgivarna i stället för att piska arbetslösa. Man skulle exempelvis kunna ta bort ROT- och RUT-avdragen för vissa branscher och i stället sänka arbetsgivaravgifter eller momsen på tjänster. Ett förslag är att avskaffa eller rejält sänka arbetsgivaravgifterna för de som fyllt till exempel 45, säger han, och fortsätter:

– Ålderismen är ett enormt problem nuförtiden. Jag har sökt jobb sedan april 2023 och kommit till intervju en och en halv gång, det vill säga en intervju och en snabb telefonintervju dagen efter att jag sökt.

Vad tycker du rent allmänt om Arbetsförmedlingens arbete och stödet till arbetssökande?

– Det känns mest som att arbetslösa blivit en "naturresurs" som ger andra jobb genom att administrera oss och hålla föreläsningar om hur man ansöker, skriver CV och anpassar sitt CV.

”I stället för att uppmuntra mig att söka jobb som jag kan få, som funkar med min vardag och där jag och en arbetsgivare kan hitta varandra och få en långsiktig och bra relation, så fokuserar man på saker som varken hjälper mig eller arbetsgivaren i verkligheten.”

Och Thomas Johansson är långt ifrån ensam. Flera personer i kommentarsfältet vittnar om att de inte bara uppmanas att söka minst tre arbeten varje månad som ligger tillräckligt långt bort, utan att det sedan en tid tillbaka också ställs krav på att söka lika många arbeten inom områden som den sökande saknar erfarenhet från.

– Det känns nästan ännu märkligare, konstaterar Julia Lokka, som är en av alla som har kommenterat inlägget.

– Det innebär ju att om jag söker sex jobb som jag inte är kvalificerad till, varav tre är minst 1,5 timme hemifrån, så har jag gjort det som krävs men jag kommer garanterat inte att få något jobb. Om jag däremot söker sex jobb som jag är kvalificerad till nära min hemort så finns ju ändå chansen att jag får ett jobb, men Arbetsförmedlingen kommer att straffa mig och dra in min inkomst, fortsätter hon.

”Ett systemfel”

För TN berättar Julia Lokka att hon till hösten ska ta en paus i arbetssökandet och i stället påbörja en utbildning, som hon för övrigt har hittat utan Arbetsförmedlingens hjälp. Men hade hon fortsatt söka arbeten hade hon enligt den information hon har fått varit tvungen att söka tjänster som dels ligger långt bort och dels ligger utanför hennes erfarenhetsområde.

– Jag tycker att det känns väldigt felvänt. I stället för att uppmuntra mig att söka jobb som jag kan få, som funkar med min vardag och där jag och en arbetsgivare kan hitta varandra och få en långsiktig och bra relation, så fokuserar man på saker som varken hjälper mig eller arbetsgivaren i verkligheten. Det är ett systemfel som jag ser det, säger hon.

”De allra flesta som är arbetslösa vill ha ett jobb, det är inte direkt roligt att vara arbetslös.”

Att riva upp en familj för att ta ett arbete på en annan geografisk ort skulle i många fall bara leda till att den andra parten i familjen blir utan arbete, resonerar hon. Och om det nya jobbet av någon anledning skulle upphöra hade det i värsta fall kunnat sluta med att två personer i stället för en tvingas se sig om efter en ny tjänst.

Samtidigt måste ju Arbetsförmedlingen kunna ställa krav på personer som är arbetssökande?

– Ja absolut, och jag antar att de här reglerna har kommit till för att de ser att en del fuskar. Men jag menar att det till stor del är överdrivet. De allra flesta som är arbetslösa vill ha ett jobb, det är inte direkt roligt att vara arbetslös. Det är klart att man vill ha något att göra om dagarna, en inkomst och ett sammanhang där man känner att man kan bidra.

– Det kommer alltid att finnas en liten klick som fuskar men vill man komma åt dem så tror jag inte att det här är rätt sätt.

”Arbetsförmedlingen har gått från att förmedla jobb och vara ett stöd och en värdefull hjälp för arbetslösa till att egentligen bara övervaka och kontrollera så att ingen fuskar.”

Julia Lokka, som tidigare haft anställningar inom marknadsföring, kommunikation och administration, har varit arbetssökande i perioder även tidigare i livet. Oavsett var hon bodde i Sverige fick hon vid de tillfällena en personlig handläggare på Arbetsförmedlingens lokala kontor. Hennes upplevelse var att de ofta hade en stark lokal förankring med ett brett kontaktnät på den aktuella orten och därmed kunde ge värdefulla tips och hjälp i arbetssökandet.

Tre samtal på 14 månader

I dag ser situationen annorlunda ut. Många arbetssökande saknar en fast kontakt utan är i stället hänvisade till att ringa Arbetsförmedlingens centrala kundtjänst, där den som svarar kan sitta i en helt annan del av landet. Under de 14 månader Julia Lokka har varit arbetssökande nu har hon haft totalt tre samtal med handläggare på Arbetsförmedlingen, berättar hon.

– Det var olika personer varje gång och ingen av dem var insatta varken i mitt ärende eller i hur arbetsmarknaden ser ut här i Värmland där jag bor, säger hon, och fortsätter:

– Jag upplever att Arbetsförmedlingen har gått från att förmedla jobb och vara ett stöd och en värdefull hjälp för arbetslösa till att egentligen bara övervaka och kontrollera så att ingen fuskar.

Arbetsgivaren: ”Rätt tröttsamt”

Och det är inte bara de arbetssökande som har tröttnat på Arbetsförmedlingens metoder. Thomas Johanssons inlägg på LinkedIn har också uppmärksammats av arbetsgivare som vid det här laget hunnit bli alltför välbekanta med konsekvenserna av myndighetens krav på de som söker ett arbete.

”Den vansinniga regeln som AF har gör att en stor del av min tid går åt till att sålla bort sökande som bor långt borta och inte har för avsikt att flytta, samt sökande som helt saknar relevant bakgrund. Slöseri med tid, både för mig och för de arbetssökande”, skriver en verksamhetschef på ett företag.

”Som arbetsgivare är det rätt tröttsamt att Arbetsförmedlingen gör på detta sätt. Det gör att man inte riktigt vill lägga ut jobb för man får väldigt många helt irrelevanta sökande”, instämmer en vd på ett annat bolag.

”Om arbetsgivare upplever att de får ansökningar som inte skulle vara seriösa så vill vi jättegärna att de tar kontakt med oss”, säger Lisa Löfgren, stabschef för Arbetsförmedlingens avdelning för kundsupport och ersättning. Bild: Arbetsförmedlingen

Lisa Löfgren är stabschef för Arbetsförmedlingens avdelning för kundsupport och ersättning. Hon understryker att alla arbetssökande har individuella planer och att kraven i dem kan se olika ut.

– Det allra viktigaste är att söka lämpliga arbeten och det är ju vad vi försöker hjälpa de arbetssökande att göra. Alla får en individuellt anpassad handlingsplan när de skriver in sig hos oss och i den framgår en bedömning om vad man har för sökintervall, hur många jobb man ska söka och även hur många jobb man ska söka utanför sitt dagspendlingsavstånd, säger hon till TN.

”Lämplig åtgärd”

Om en person – som Thomas Johansson i det här fallet – har sökt 25 lämpliga jobb är det alltså inte nödvändigtvis tillräckligt, menar Lisa Löfgren.

– Om den här personen har sökt 25 lämpliga jobb så låter det som att personen kan vara i behov av att förbättra sin strategi att söka jobb och ett sätt är att vidga sitt sökområde. Om personen kan hitta 25 lämpliga arbeten på sin ort så finns det ju säkert ännu mer på andra orter där det kanske inte råder samma konkurrens om jobben. Så det här är ett sätt att öka möjligheterna för den arbetssökande och jag kan tycka att det låter som en lämplig åtgärd.

”Om personen kan hitta 25 lämpliga arbeten på sin ort så finns det ju säkert ännu mer på andra orter där det kanske inte råder samma konkurrens om jobben.”

Alla som omfattas av ersättning från a-kassan har skyldighet att söka lämpliga arbeten både på befintlig ort och på andra orter, påminner Lisa Löfgren. De exakta kraven kan dock variera beroende på till exempel vilket yrke man har och var i landet man bor. Vissa personer förväntas söka fler arbeten och andra personer kan söka färre, men kanske inom ett större geografiskt område.

– Det är väldigt individuellt anpassat utifrån förutsättningarna.

Så det är inte alltid bättre att söka så många lämpliga jobb som möjligt?

– Vi vill ju bara uppmana till att söka lämpliga jobb som också är relevanta och realistiska att få. Men ibland kanske den arbetssökande behöver hjälp med att utröna vad som är ett lämpligt jobb för att bli mer effektiva i sitt jobbsökande. Och då kan det handla om att personen behöver bredda sig antingen yrkesmässigt eller geografiskt, eller båda delar. Ju mer man breddar sig desto mer ökar ju ens chans att få ett jobb.

”Någon typ av jobb är ju alltid bättre än att vara arbetslös.”

Angående kravet på att söka en viss mängd arbeten som man saknar erfarenhet från så är tanken enligt Lisa Löfgren inte att någon ska söka tjänster som de saknar kompetens för, eller som de saknar licens för att utöva. Om det har tolkats på det sättet så handlar det troligtvis om ett missförstånd, menar hon.

– Däremot finns det väldigt många jobb där det kanske inte ställs några särskilda krav på utbildning eller erfarenhet och sådana jobb kan ju alla söka. Det här handlar om att vi förväntar oss att en arbetssökande är beredd att bredda sig och tänka utanför sin egen box och sina egna förutfattade önskemål.

– Det är också Arbetsförmedlingens skyldighet att hjälpa arbetsgivarna att få den personal de behöver. På det här sättet hoppas vi att fler arbetsgivare hittar den personal de behöver och även att våra arbetssökande stannar en kortare tid i arbetslöshet. Någon typ av jobb är ju alltid bättre än att vara arbetslös.

”Det kan ju också vara så att arbetsgivare behöver stöd i att anpassa kravbilden i sina annonser eller liknande och då hjälper vi gärna till med det.”

Enligt Lisa Löfgren är det inte meningen att arbetsgivare ska känna sig översvämmade av irrelevanta och oseriösa arbetsansökningar.

– Man ska söka jobb som man har en rimlig chans att få och som är lämpliga för en, inte göra massutskick med jättemånga ansökningar som inte är anpassade för det aktuella jobbet.

– Om arbetsgivare upplever att de får ansökningar som inte skulle vara seriösa så vill vi jättegärna att de tar kontakt med oss så att vi kan ta tag i problemet.

Men finns det inte en risk att det uppstår en krock där om ni samtidigt uppmanar arbetssökande att söka en viss mängd jobb som ska ligga tillräckligt långt bort?

– Nej, vi tror ändå inte det. Utan det är lämpliga arbeten som de arbetssökande ska söka. Det är klart att många jobb är eftersträvansvärda och då är det väldigt många som söker, säger Lisa Löfgren, och tillägger att det också är upp till arbetsgivarna att vara tillräckligt specifika i sina annonser.

– Det kan ju också vara så att arbetsgivare behöver stöd i att anpassa kravbilden i sina annonser eller liknande och då hjälper vi gärna till med det.

Ska prioritera upp individuellt stöd

I början av 2020-talet lade Arbetsförmedlingen ner över hundra lokala kontor, vilket har resulterat i att fler än hälften av landets kommuner i dag saknar ett Arbetsförmedlingskontor. Lisa Löfgren anser att Arbetsförmedlingen trots nedläggningarna har en stark lokal närvaro, men medger att myndigheten behöver göra mer.

– Stödet har inte räckt till för vissa av våra arbetssökande. De har efterfrågat mer och det är något vi nu tittar på och försöker anpassa organisationen efter. Vi vill ju använda de resurser vi har så effektivt som möjligt och de personer som står längst ifrån arbetsmarknaden ska ju få vår hjälp med ett individuellt stöd. Det är vårt mål att det ska vara så. Vi vill verkligen att våra arbetssökande ska vara nöjda med det stöd de får och här vill vi särskilt prioritera de arbetssökande som står längre ifrån arbetsmarknaden.