HAMNKONFLIKTEN
Medlingsinstitutet: Omöjligt med olika avtal på samma arbetsplats
Hamnarbetarförbundets segdragna konflikt fortsätter skapa problem i svenska hamnar. Facket har nobbat bud om ett andrahandsavtal. Men något annat avtal är inte möjligt, enligt Medlingsinstitutets Irene Wennemo. ”Det skulle få väldigt stora konsekvenser för den svenska modellen”, säger hon till TN.
Hamnarbetarförbundets konflikt i de svenska hamnarna har nu pågått i snart en månad och än så länge syns inget slut. Nyligen tackade Hamnarbetarförbundet nej till ett medlarbud, som skulle ha gett facket samma villkor som de har haft de senaste sex åren, nämligen ett likalydande avtal som det som Transportarbetareförbundet har.
– Det finns plus och minus för dem med det. De har levt med det ett tag och jag upplever att det haft betydelse för dem.
Det säger Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo. Som chef över myndigheten som utser medlarna i konflikter på den svenska arbetsmarknaden konstaterar hon att medlarna aldrig skulle presentera ett avtal som inte är likalydande med förstahandsavtalet.
– Det skulle få väldigt stora konsekvenser för den svenska modellen om Medlingsinstitutet började göra det, säger hon.
Är det problematiskt att det finns ett fackförbund som inte accepterar att det inte kan finnas två oliklydande avtal på samma arbetsplats?
– Vår modell ger ju förstahandsavtalen en särskild status och det är viktigt att sådana har ett skydd, säger Irene Wennemo.
Stämmer hamnarbetarna
Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar stämde nyligen Hamnarbetarförbundet. Orsaken är att Sveriges Hamnar menar att Hamnarbetarförbundet försöker tränga undan Transports avtal, något som blev olagligt efter en förändring i konfliktreglerna 2019. Bakgrunden till lagändringen var de många konflikter som Hamnarbetarförbundet hade genomfört åren innan i framför allt Göteborgs hamn.
Är det din uppfattning att Hamnarbetarförbundet försöker tränga undan Transports avtal
– Denna fråga prövas just nu i Arbetsdomstolen. Låt oss se vad de kommer fram till.
”Konflikter i Göteborgs hamn skapar enorma effekter. Hamnarna är väldigt viktiga.”
Hamnarbetarförbundet har en lång historia av konflikter. Faktum är att det är det fackförbund som tillsammans med Syndikalisterna har genomfört flest konflikter per medlem de senaste decennierna.
Konflikter i hamnarna skapar stora problem för svenska företag. Redan nu märks konsekvenser av konflikten både hos exportföretag och företag som importerar insatsvaror, som TN rapporterade om häromdagen.
Och Irene Wennemo instämmer att det är problematiskt med konflikter i hamnarna.
– Ja, absolut! Konflikter i Göteborgs hamn skapar enorma effekter. Hamnarna är väldigt viktiga, säger hon.
För ett par veckor sedan kom en interimistisk dom från Arbetsdomstolen som tillät hamnarbetarna att fortsätta strejka under de förutsättningar som rådde då. Efter att domen hade meddelats ställde arbetsgivarsidan ganska snart krav på en lagändring, eftersom de menade att Hamnarbetarförbundet har hittat ett kryphål i 2019 års lag.
Tycker du att lagen bör förändras?
– Jag tycker vi behöver invänta Arbetsdomstolens prövning. säger Irene Wennemo.
Det hon syftar på är alltså Sveriges Hamnars nya stämning av Hamnarbetarförbundet. Den gjordes efter att facket tackade nej till medlarbudet med det likalydande avtalet. Sveriges Hamnar menar att det nejet tillsammans med efterföljande nya konfliktvarsel gör det uppenbart att Hamnarbetarförbundet vill tränga undan Transports avtal.
Precis som i de flesta andra konflikter på svensk arbetsmarknad har Medlingsinstitutet utsedda medlare i hamnkonflikten. Men Irene Wennemo säger att det just nu inte händer så mycket i medlingen.
– Om parterna vill prata med medlarna, så står de till deras förfogande. Vi inväntar vad som kommer att hända. Det är inte så mycket man kan göra just nu.