HAMNKONFLIKTEN

Sveriges Hamnar stämmer hamnarbetarna

”Situationen är annorlunda än i Arbetsdomstolens tidigare interimistiska beslut, eftersom Hamnarbetarförbundet uttryckligen har tackat nej till medlarnas officiella hemställan om ett likalydande andrahandsavtal”, säger Johan Grauers. Bild: Pressbild, Johan Nilsson/TT

Hamnarbetarförbundet försöker tränga undan Transports kollektivavtal. Det menar Sveriges Hamnar som nu stämmer facket i Arbetsdomstolen. ”De stridsåtgärder som Hamnarbetarförbundet har varslat om nu veckan kan inte anses lovliga”, säger förhandlingschefen Johan Grauers.

– Lagen är mycket tydlig. Det är inte tillåtet att strejka för att tränga undan ett gällande kollektivavtal, säger Sveriges Hamnars förhandlingschef Johan Grauers.

Arbetsgivarorganisationen väljer nu att stämma Hamnarbetarförbundet – trots att Arbetsdomstolen i ett interimistiskt beslut för ett par veckor sedan hamnarbetarnas konflikter. Orsaken till stämningen är att facket nyligen tackade nej till ett medlarbud från Medlingsinstitutets medlare därefter valde att varsla om nya stridsåtgärder.

– Situationen är annorlunda än i Arbetsdomstolens tidigare interimistiska beslut, eftersom Hamnarbetarförbundet uttryckligen har tackat nej till medlarnas officiella hemställan om ett likalydande andrahandsavtal. De stridsåtgärder som Hamnarbetarförbundet nu i veckan har varslat om kan därför inte anses som lovliga, säger Johan Grauers, förhandlingschef för Sveriges Hamnar.

I de svenska hamnarna finns redan ett förstahandsavtal. Det är Sveriges Hamnars kollektivavtal med LO-facket Transportarbetareförbundet. Det är det avtal som tillämpas i hamnarna och som omfattar alla hamnarbetare, oavsett facklig anslutning.

Sveriges Hamnar menar att Hamnarbetarförbundets syfte med konfliktåtgärderna är ett försök att tvinga sig till annat innehåll än det som följer av avtalet med Transport, vilket alltså är olagligt.

Om Hamnarbetarförbundet tecknar ett andrahandsavtal har de rätt till egna skyddsombud, men det går alltså inte att teckna ett avtal som har andra förutsättningar än förstahandsavtalet.

Det bekräftade också Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo för Ekot häromdagen.

– De har fått väldigt tydliga signaler om att det är Transports avtal som är förstahandsavtal. Det är det som gäller och man kan inte förhandla sig till något ytterligare genom en medling med Medlingsinstitutet, sa hon.

– Trots detta är det precis vad som sker – de lägger nya varsel för att försöka få igenom andra villkor. Därmed syftar Hamnarbetarförbundets varslade stridsåtgärder till att tränga undan ett befintligt kollektivavtal, vilket är uttryckligen förbjudet i Medbestämmandelagen, säger Johan Grauers.