KOMPETENSKRISEN

De vill lösa kompetenskrisen i restaurangbranschen

Petter Lorensson, restaurangägare och Johan Mårtensson, grundare till plattformen Unmo. Bild: Privat

Restaurangnäringen är en av många branscher som lider av kompetensbristen. Nu vill startupföretaget Unmo råda bot på problemet genom en plattform för människor som är verksamma inom branschen. ”Unmo öppnar dörrar som inte funnits tidigare”, säger restaurangägaren Petter Lorensson till TN.

Unmo är en digital plattform och ett socialt nätverk som kopplar samman människor inom restaurangbranschen. Tanken är att restaurangägare ska kunna marknadsföra sin restaurang och rekrytera ny personal, samtidigt som kockar och serveringspersonal får en chans att visa sina kompetenser och hitta nya karriärmöjligheter.

– Vi försöker vrida på hur man jobbar inom branschen idag. Synliggöra de kompetenser som finns och göra det lättare för restaurangägare och personal att hitta varandra, säger Johan Mårtensson, grundare till Unmo.

– Kompetens handlar både om att utbilda sig med att läsa teoretiskt men mycket är också praktiskt. Hur kan någon hjälpa mig på nästa steg och hur kan jag komma i kontakt med den här personen snabbare än vad jag gör idag?

”Bara folk som är intresserade av att jobba”

Petter Lorensson driver restaurangerna Moroten och Piskan, Stamstället och Café Lux i Lund. Han har hittills rekryterat två personer med hjälp av Unmo, och menar att det är en mycket smidigare process än hur han jobbat innan.

– Om man skulle lägga ut en annons på Arbetsförmedlingen så har de allra flesta som söker inte ens jobbat inom branschen, eller söker bara jobb för att de måste, så man sållar bort 95 procent. På Unmo finns det bara folk som är intresserade av att jobba och det är lätt att se vad de gjort innan. Det sparar mycket tid, säger han.

– Det är lite som ett Linkedin för restaurangbranschen.

Petter Lorensson driver restaurangerna Moroten och Piskan, Stamstället och Café Lux i Lund. Bild: Privat

Plattformen har hittills lanserats i Malmöregionen och mötts av ett positivt gensvar, menar Johan Mårtensson. Enligt honom ökar Unmo med över 200 användare i veckan, och fortfarande har inte en enda restaurang de varit i kontakt med avböjt att gå med i plattformen.

Planen är nu att expandera till Göteborg och Stockholm.

– Alla städer har sitt lokala restaurangcommunity. Man måste jobba med de olika communityn och koppla ihop dem. Så att man kan synliggöra vilka kompetenser och karriärmöjligheter som finns, säger Johan Mårtensson.