AVTALSRÖRELSE

Flygplatsstrejken rycker närmare

Bild: Christine Olsson/TT

På måndag går säkerhetspersonal ut i strejk på landets största flygplatser, om den pågående medlingen inte lyckas. Flygbolag och researrangörer förbereder sig på ett scenario där merparten av flygningarna ställs in. ”Vi har en plan A och en plan B”, säger informationschefen på Ving.

Strejkhotet mot Arlanda, Landvetter, Malmö och Bromma hänger fortsatt över de svenska resenärerna. Medlingen pågår mellan Transportarbetareförbundet och Almega Säkerhetsföretagen med ambitionen att förhindra att konflikten bland säkerhetspersonalen på de tre storflygplatserna Arlanda, Bromma och Landvetter bryter ut på måndag. Till skillnad från förra årets kaosartade sommar då resenärerna drabbades dels av pilotstrejken i SAS, dels av kapacitetsproblem inom trafikledningen i Europa, är det denna gång en punktstrejk bland säkerhetspersonalen på flygplatserna.

– Visst blir det konsekvenser men de är inte i närheten av vad vi upplevde förra sommaren, det är viktigt att påpeka. Just nu arbetar vi med ett par olika scenarier och har en plan A och en plan B om strejken skulle bryta ut, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving.

De fyra största researrangörerna, Ving, Apollo, TUI och Airtours har tillsammans ett sextiotal charterflygningar under de fyra dagar som strejken är varslad till. Det påverkar i första hand utresan från Sverige, hemvändande resenärer behöver inte gå igenom säkerhetskontrollen och drabbas inte på annat sätt än att flygresan hem kan bli försenad. Ambitionen bland researrangörerna är att störningarna ska bli så små som möjligt och en lösning är att flytta de flygningar som skulle lyft från Arlanda, Bromma och Landvetter till andra flygplatser. Till exempel byts Arlanda mot Örebro och Göteborg mot Malmö dit resenärerna transporteras med buss.

– Vi har en bra plan och försöker hålla oss så flexibla som möjligt. Dessutom har vi kapacitet att fatta besluten så sent som möjligt i avvaktan på hur förhandlingarna går. En fördel för oss är att vi är både researrangör och flygbolag. Det gör att vi har kontroll på hela resekedjan. Alla resenärer kommer att få besked via sms om vad som till slut gäller, fortsätter Claes Pellvik.

Till skillnad från charterflygbolagen har de reguljära flygbolagen betydligt fler flygningar de aktuella dagarna och måste anpassa sig till konflikten på ett helt annat sätt. Flygbolaget BRA har i princip alla inrikesflygningar till och från Bromma, en av de flygplatser som kan drabbas redan på måndag. Återigen är det enbart den avgående flygtrafiken som drabbas, alla de som ska flyga från olika platser in till Stockholm kan alltså göra det.

– Och det är viktigt att komma ihåg att det när det gäller Bromma är två dagar som är aktuella, måndag och onsdag. Vi håller kontakt med alla våra passagerare och de som är oroliga får möjlighet att boka om sina resor, säger Sara Dahlkvist på BRA’s kommunikationsavdelning.

Även SAS har skapat en beredskap för att klara en eventuell konflikt. Flygbolaget hänvisar också till Swedavia som i ett första steg måste visa konkret vad som gäller för passagerarna, därefter kan SAS anpassa trafiken. Men att, likt charterflygbolagen byta flygplatser, ser inte SAS vd Anko van der Werff som en möjlighet

Fakta

Måndagen den 3 juli råder blockad mot nyanställning, inhyrning, mertid och övertid på Arlanda, Bromma, Landvetter och Malmö flygplats.

3, 7, 10 och 14 juli gäller följande:

Under dessa datum råder total arbetsnedläggelse för allt förekommande arbete som utförs av flygplatskontrollanter på flygplatserna Bromma och Landvetter. Syftet anges vara att stoppa resenärer från att resa dessa datum.

Onsdag 5 juli klockan 19.00 till torsdag 6 juli klockan 19.00 samt onsdag 12 juli klockan 19.00 till torsdag 13 juli klockan 19.00:

Vid dessa tillfällen råder total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete på vissa positioner på Arlanda flygplats. I detta fall handlar det om arbete inom röntgen, varukontroller och grindar. Syftet anges vara att låta resenärer resa med handbagage, men att stoppa all röntgen av lastrumsbagage.

Källa: Swedavia och TT