STORMAKTEN KINA
Volkswagenchefen: Så kommer vi ikapp Kina
Konkurrens från Kina har fått europeiska fordonsjättar att gå på knäna. Men Sten Forsberg, Sverigechef på Volkswagen Personbilar, är inte oroad över utvecklingen. ”Att utveckla våra produkter och göra dem så tilltalande som möjligt för kunderna. Det tror vi är medicinen”, säger han till TN.
Efter ett par tunga år för elbilsmarknaden i Sverige har försäljningen tagit fart igen. Hittills i år står laddbara personbilar för 61,4 procent av nybilsregistreringen, varav drygt 35 procent är rena elbilar och 26 procent laddhybrider, enligt statistik från Mobility Sweden.
Sten Forsberg, Sverigechef på Volkswagen Personbilar, menar att den senaste årens dipp, till följd av avskaffad klimatbonus och ekonomisk osäkerhet, nu är över.
– Vi ser ett uppsving, och jag tror att vi kommer landa någonstans mellan 35 och 40 procent sålda elbilar i Sverige under 2025. Tittar vi in i 2026 så tror jag att den positiva trenden fortsätter, säger han till Tidningen Näringslivet när vi träffar honom i Almedalen.
För att få ännu fler att välja elbil finns det två knäckfrågor menar Sten Forsberg. Dels behöver andrahandsmarknaden för elbilar bli mer hälsosam, där elbilar i dag har en betydligt större värdeminskning jämfört med bensin-och dieselbilar.
Dels behöver det skapas bättre laddinfrastruktur för människor som bor i flerfamiljshus.
– Mycket är kopplat till att göra det möjligt för boenden i flerfamiljshus att ta klivet över till elektrifiering. Hur skapar vi boendeladdning så att det kostar ungefär lika mycket för någon som bor i ett hyreshus eller bostadsrätt som det kostar för en villaägare att ladda sin elbil? Där behöver nätägare, myndigheter och politiker kroka arm, säger han.
Hotet från Kina
För Volkswagen i Sverige har 2025 hittills varit ett lyckat år. Företaget ökade sin försäljning av elbilar med 105 procent jämfört med samma period förra året (totalt nyregistrerades 8 988 elbilar januari-juni i år), och är tillsammans med Volvo det största elbilsmärket. Som helhet ökade Volkswagen sin personbilsförsäljning med 49,8 procent under halvåret, jämfört med föregående år.
Samtidigt har krisrubrikerna duggat tätt under våren kring bolagets fabriker i Tyskland. I mars annonserades att av 120 000 tyska Volkswagenjobb ska mer än 35 000 bort och produktionen ska minska med 40 procent eller 734 000 bilar per år i de tyska fabrikerna.
Det stora hotet är en ökad konkurrens från Kina med både billigare och bättre elbilar, något som TN tidigare skrivit om. Men trots det är Sten Forsberg inte orolig för konkurrensen, utan välkomnar den i stället.
– Vi tror på fri konkurrens och fri rörlighet. Vi skulle helst inte vilja se några tullar i någon riktning, utan stimuleras i stället av konkurrensen. Vi försöker fokusera och göra vår läxa. Utveckla våra produkter och göra dem så tilltalande som möjligt för kunderna. Det tror vi är medicinen, säger han.
Kan vi komma i kapp Kina igen?
– Som europeisk biltillverkare så måste man fokusera på varje område för sig. Efterfrågan och behov från kunder ser ut på ett sätt ut i Kina och ser ut på ett annat sätt i Europa. Vi vet att det är stora skillnader bara mellan Sydeuropa och Nordeuropa, Sverige har ett helt annat behov på bilar än hur det ser ut i Italien, säger han och avslutar:
– Så man måste vara duktig där man är. All business is local business. Så man måste dra nytta av att vara ett stort företag och global aktör, och vara duktig på att matcha kundernas behov och förväntningar lokalt.