FRIHANDELNS FRAMTID

Forssell: ”Riv glasväggarna mellan svenska företag och AI-forskare”

”Det finns ett tydligt fokus på gröna initiativ och modern teknik, särskilt inom området artificiell intelligens, och vårt mål är att detta avtal ska leda till konkreta och hållbara samarbeten”, säger handelsministern om handelsavtalet med Kalifornien. Bild: Margaretha Levander

Utrikeshandelsminister Johan Forssell och kronprinsessparet har i veckan besökt San Francisco tillsammans med ett 40-tal svenska företag. I en exklusiv intervju med TN efterlyser ministern mer gränsöverskridande samarbeten mellan teknikföretag och universitet. ”Jag ser det som ett viktigt uppdrag för den nya AI kommissionen”, säger han.

Solen lyser från en nästan klar himmel när de grå Volvobilarna släpper av den svenska delegationen framför Wallenberg Hall på Stanford University i Palo Alto.

– Det här är verkligen en smältdegel. Det finns så fantastiskt mycket talang, teknik och kapital här, så det är klart att vi vill främja svensk innovation och svenska lösningar genom att ha ett generalkonsulat på plats i San Francisco. Det här är inte något som kan hanteras från USA:s östkust, säger bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell.

Det är en ovanligt stor delegation från Sverige med ett 40-tal företag, organisationer samt utrikeshandelsministern och kronprinsessparet som under den här veckan besöker Silicon Valley i Kalifornien för att inviga det nya generalkonsulatet i San Francisco, träffa techbolag samt pusha för Sverige som en ledande innovationsnation. Tidigare under förmiddagen har de träffat Pat Gelsinger vd på Intel, Jensen Huang vd på Nvidia och Google Cloud.

När Tidningen Näringslivet sitter ner med utrikeshandelsminister Johan Forssell ser han aningen trött ut, tidsskillnaden och det intensiva programmet med invigning av det nya konsulatet kvällen innan tar ut sin rätt.

Vad tar du med dig från besöken?

– Utvecklingen går ännu väldigt mycket snabbare än jag trodde just nu, framför allt inom AI.

Forssell säger att det inte bara är en inspirationsresa, utan att de är där för att lära sig. Han slår ut mot handen och pekar mot Stanfords stenväggar.

– En sak som är slående här i Silicon Valley är det nära och gränsöverskridande samarbetet mellan näringsliv och forskningen. På Google berättade det att en professor från Stanford kan jobba med ett projekt hos dem ett halvår eller ett år och sedan gå tillbaka till universitetet. Så fungerar det inte riktigt i Sverige, och det är något vi måste ändra på.

Hur ska du få svenska universitet och företag att riva glasväggarna?

– Vi behöver en samlad strategi, en väg framåt, och att titta närmare på den här sortens samarbeten ser jag som en uppgift för den nyligen tillsatta AI-kommissionen, säger Johan Forssell.

På tisdagen skrev ni under ett grönt samarbetsavtal med Kalifornien: har avtalet någon praktisk betydelse för Sverige?

– Ambitionen är att avtalet ska ha betydelse och det faktum att vi hade en så stor delegation närvarande gav det tyngd, och vi hade en omfattande diskussion med Kaliforniens guvernör Gavin Newsom.

Sverige har under en tid försökt positionera sig som en ledande nation inom grön teknik här i USA, vad har ändrats?

– Vi presenterade innan jul vår nya handelsstrategi och den är väldigt annorlunda från den tidigare. Nu talar vi om export, import och handel, men även om global konkurrenskraft, säger Johan Forssell.

Han tillägger att det är att det gröna avtalet med Kalifornien ska ses som en bas för framtida samarbeten.

– Det finns ett tydligt fokus på gröna initiativ och modern teknik, särskilt inom området artificiell intelligens, och vårt mål är inte att skapa en pappersprodukt utan snarare att detta avtal ska leda till konkreta och hållbara samarbeten, framhåller han.

Den nuvarande regeringen ser också den amerikanska marknaden som väldigt viktig för Sverige, enligt Forssell.

– Vi måste vara här och ge ett helt annat avtryck, nu har vi laddat på med ett generalkonsulat i San Francisco, och jag utesluter inte att det även kan bli andra förändringar kring vår närvaro i USA.

Sverige har ett antal myndigheter på plats i Silicon Valley: varför behöver näringslivet statlig hjälp och pengar; kan de inte klara det här själva?

– Det är en bra fråga, för vi är ju en regering som är väldigt för företagsamhet, marknadsekonomi och innovation. Men staten ska också skapa förutsättningar som gynnar nya företag och innovatörer.

Johan Forssell påpekar att även inom det området kan Sverige lära av Silicon Valley.

– Mycket av Silicon Valleys tillkomst var kopplat till försvarssidan. Jag ställde just den här frågan idag på ett av besöken, och de pekade på att mycket av det som företagen gör inom utvecklingen kommer att användas om kanske fem, tio eller 15 år, och staten har ett ansvar för grundforskning, så jag ser inte att det står emot varandra utan kan gå hand-i-hand.

När deltagarna den tredje dagen anländer till ett seminarium på temat den gröna omställningen anordnat av Business Sweden i Palo Alto Art Center står det en elektrisk båt från svenska Candela utanför ingången.

På plats att berätta om Candelas båtar fanns Erik Eklund, som är ansvarig för utvecklingen av kommersiella eldrivna fartyg. Han ser den här sortens event som anordnas av Team Sweden som en viktig kanal för att nå ut till lokala politiker.

Erik Eklund, som är ansvarig för utvecklingen av kommersiella eldrivna fartyg, på Candela deltog i delegationen och visade upp en av företagets elbåtar.

– Dagens tema är den gröna omställningen och svensk teknologi, och det är vad vi arbetar med på den marina sidan, säger Erik Eklund.

Candelas båtar och fartyg lyfts på vingar som går under vattnet vilket gör att vattenmotståndet som annars blir till när skrovet pressas genom vattnet försvinner. Med tekniken minimeras svallvågor, som skapar erosion i strandmiljön.

– Om du åker långsamt kan du byta diesel mot batterier, det går fint, men om du vill åka lite snabbare måste du göra någonting åt motståndet, säger Erik Eklund.

Region Stockholm kommer att börja köra en av bolagets färjor mellan Stockholm och Ekerö till sommaren. Erik Eklund avslöjar att bolaget även har diskussioner om liknande projekt i San Francisco Bay Area.

Riskkapital och entreprenörer framgångsfaktorer

En annan känd företagsledare som deltar i delegationen är Carl-Henric Svanberg, som ska leda regeringens AI-kommission.

– Varje gång jag besöker Silicon Valley förstärks intrycket av kraften i entreprenörskapet som finns här. Företagen stöttar varandra och det finns en helhet av riskkapital och entreprenörer som bidrar till framgångarna. Det är svårt att replikera någon annanstans, säger han.

Om en knapp månad lämnar Svanberg rollen som styrelseordförande för lastbilstillverkaren Volvo. Enligt honom är bolaget väl positionerat för den utveckling fordonsbranschen står inför.

– Ledningen på Volvo har gjort ett fantastiskt jobb och vi har bra eldrivna lastbilar, säger han.

En viktig vändpunkt för Volvo var, enligt Svanberg, när fordonstillverkaren för några år sedan började räkna baklänges.

– Om målet är att alla tunga fordon ska vara fossilfria 2050 då måste vi vara där 2040 då de körs i minst tio år, och för att vara där måste vi ligga på i varje fall 35 procent 2035. Sedan gäller det att hålla takten, och inte springa vare sig för fort eller inte tillräckligt fort, förklarar Carl-Henric Svanberg.

Besöket sätter Sverige på kartan

Volvo har flera samarbeten med delstaten Kalifornien, bland annat med självkörande lastbilar som kört pallar med gods från hamnen i Los Angeles.

Sandra Malmberg, partner på EQT Ventures, är nöjd med besöken på resan.

– Det sätter Sverige på kartan på ett annat sätt när vi kommer så här med en stor företagsdelegation, och vi har haft möjlighet att träffa väldigt spännande personer och företag, som Jensen Huang på Nvidia, vilket inte hade varit möjligt att ordna på egen hand, säger hon.

Hon är imponerad av regionen.

– Talangintensiteten här i San Francisco Bay Area är fantastisk, det är alltid nära till någon som gjort det du vill göra och som kan hjälpa till.