BROTTEN MOT FÖRETAGEN

Omtyckt anställd visade sig vara bedragare – stal en miljon kronor

Bild: Mostphotos

När företaget upptäckte att deras stjärnsäljare var grovt kriminell hade han lurat till sig närmare en miljon kronor. Någon hjälp från polisen är inte att räkna med. Inget har hänt på två år. ”Det är bara att öppna plånboken och städa efter honom”, säger företagaren.

Nyligen rapporterade TN om en anställd på ett maskinleverantörsföretag i Göteborg som gick från att vara en omtyckt stjärnsäljare till att stjäla produkter i hundratusenkronorsklassen. Nu visar det sig att ett annat maskinleverantörsföretag i Göteborg har utsatts för en nästintill identisk bedragare – som har lurat till sig uppemot en miljon kronor.

– Det är precis som det förra fallet, vi hade också en stjärnsäljare som var supertrevlig och som alla älskade. Men så visade det sig att han var en grovt kriminell bedragare som stal från bolaget. Det tror man inte om någon som är så trevlig, berättar företagaren som med risk för eventuella negativa konsekvenser inte vill gå ut med namn.

Bedragarens metod var att å ena sidan förfalska kundens namnteckningar för att lura arbetsgivaren att produkten var såld och å andra sidan förfalska arbetsgivarens namnteckningar för att få kunden att tro att produkten var levererad. Sen säljer bedragaren vidare maskinen till en tredje part via ett falskt företag och får in både säljprovision och pengar från den nya köparen.

– Sen går det ett halvår och så hör kunden av sig och undrar var den köpta maskinen har tagit vägen. Eller om vi hinner före så hör vi av oss till kunden och frågar varför betalningen inte kommit in, säger företagaren.

En kund kräver 150 000 kronor

När bedragaren konfronteras av både kund och arbetsgivare skyller han på externa faktorer. Han drar historier om att det måste ha varit något fel på leveransen eller datasystemet och lovar att han ska ta tag i problemet. På så sätt kan han vinna tid och fortsätta sin framfart.

– Han var verkligen kapabel att lura allt och alla, säger företagaren.

Vi hade kunnat bestrida det här i rätten, men vill vi det? Det var ju vår anställd, om vi protesterar är det som att vi går i hans försvar och det förstör företagets rykte

En sådan här typ av fuskaffär ledde till att en kund krävde företaget på 150 000 kronor.

– Vi hade kunnat bestrida det här i rätten, men vill vi det? Det var ju vår anställd, om vi protesterar är det som att vi går i hans försvar och det förstör företagets rykte. Det är bara öppna plånboken och städa efter honom, säger hon.

Totalt jobbade bedragaren två och ett halvt år på företaget, från hösten 2016 till våren 2019. I början fanns det inga första indikationer på att arbetsgivaren hade att göra med en brottsling.

– Det har inte varit rakt igenom fusk med honom. Det var något som kom efterhand och uppdagades mer och mer. Då blev man också mer observant och undersökte det på ett annat sätt, säger företagaren.

Fått varningar

Företaget hade också fått varningar om mannen från flera av hans tidigare arbetsgivare. En av dem hade till och med stämt stjärnsäljaren. Men det var en tid då arbetsgivaren fortfarande hyste ett stort förtroende för mannen.

– Vi hjälpte till och med att betala hans advokat och sen skulle han betala tillbaka med lönen. Även i de här tillfällena tänker man att så illa kan det inte vara, vi får väl köra och sen se hur det går, säger hon.

Han fick en miljard chanser. Men nu räckte det

Bedragarens gränslöshet att manipulera och vilseleda gjorde att han utnyttjade företagens godtrogenhet till fullo.

– När vi kom på honom för misstag kunde han gråta och förlåta och säga att han aldrig skulle göra det igen. Man kan inte bara kasta ut en anställd på det där sättet, säger hon.

Men efter cirka två år fick företagaren nog.

– Vi hade låtit det pågå för länge och bestämde helt enkelt att säga upp honom. Han fick en miljard chanser. Men nu räckte det.

Två år sedan polisen kontaktades

Under våren 2019 satte företaget ihop två pärmar av falska namnteckningar, fakturor från bedragarens falska bolag och mejlutväxlingar och tog det till polisstationen. Polismannen som skrev anmälan förstod snabbt hur omfattande ärendet var och föreslog att avvakta med pärmarna och bevisen och boka ett större möte för att gå igenom allt i detalj.

Vi lär ju inte få tillbaka några pengar, men det är inte det som är poängen. Om ingen gör något så går han ju lös därute

– Sen dess har vi inte hört någonting. Jag har pärmarna kvar här så de kan ju inte ha börjat titta på fallet. Jag försökte att ringa ett halvår senare och fråga om jag hade fått en handläggare, men det har vi inte fått. De har i alla fall inte sagt att de har lagt ner fallet. De har inte ens tagit upp det, säger företagaren.

Det har nu gått två år sedan polisen kontaktades. Det väcker frågor om hur allvarligt man ser på företagsbedrägerier och att en bedragare kan fortsätta härja ostraffat.

– Vi lär ju inte få tillbaka några pengar, men det är inte det som är poängen. Om ingen gör något så går han ju lös därute. Ryktena går och vi hör att han fortsätter som vanligt, hur många fler kommer han att lura?

Ej ovanligt med ouppklarade brott

Enligt Karl Lallerstedt, ansvarig för säkerhetspolicyfrågor på Svenskt Näringsliv, hör det inte till ovanligheten att företag polisanmäler brott med gott om bevis, och att det trots detta inte verkar leda till något.

– Detta talar för att polisen har resursbrist, eller i alla fall att de inte alltid prioriterar brott som drabbar företag speciellt högt, säger han.

Det är oacceptabelt, både för drabbade företag och för det bredare samhället, om kriminella handlingar inte lagförs trots att det finns gott om bevismaterial, menar han.

– Det underminerar förtroendet för rättsväsendet, och är en tydlig signal till kriminella att det är fritt fram att begå brott.

Karl Lallerstedt anser att polisen måste bli bättre på att fånga upp brottsstatistiken mot företag och synliggöra hur mycket resurser de satsar på just de brotten.

– Det skulle det skapa förutsättningarna för att säkerställa den prioritering brotten mot företagen kräver.