DEBATTEN OM BROMMA FLYGPLATS

Gotländsk oro för Bromma: "Livsavgörande"

Bland annat flygbolaget BRA har trafikerat Bromma–Visby. Arkivbild. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Ekonomi (TT)

Frågan om Bromma flygplats framtid skapar fortsatt oro på Gotland. En livsnödvändighet, sammanfattar företagarnas ordförande behovet.

– Det här är vår motsvarighet till E4:an, säger Arild Kleven om flygförbindelsen.

Förutom att han sedan i våras är ny ordförande för Företagarna Gotland, driver Arild Kleven bland annat bageriverksamhet på ön.

Under förmiddagen lyssnade han dock i stället på utredarens presentation kring processen att avveckla Bromma, men de frågor som Arild Kleven hade innan har lämnats obesvarade enligt honom själv.

– Oron som många med mig på Gotland upplever är att det här är ett livsavgörande beslut för Gotland och landsbygden. Det skapar oro för vilka förutsättningar som ges till att leva, bo och verka här på ön, säger han till TT.

Bryssel – en ickefråga

Speciellt upprörande tycker han det var att höra infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) på presskonferensen tala om att man i framtiden inte kommer att flyga i samma utsträckning till Bryssel eller Frankfurt.

– Det här är inte en fråga om hur politiker ska ta sig till Bryssel, det här är vår livsnerv och hur vi på ett fullgott sätt kan ersätta den, säger han.

Arild Kleven anser att man inte fått klarhet i hur det ska bli med Arlanda som ersättningsflygplats och om samma möjligheter kommer att finnas att ta sig till fastlandet som det har gjort via Bromma.

– Vi har inte fått ett svar på hur det fullvärdigt ska gå att ersätta Bromma utan man ser att det "kanske kommer att gå". Jag som företagare tycker att det får ett lite löjets skimmer att man försöker basera ett framtida behov utifrån flygets situation just nu eller framför allt – i våras.

Enligt Arild Kleven har i stället läget förändrats avsevärt under sommaren med större efterfrågan på resor till och från Gotland, och inför hösten ser man nu en allt större efterfrågan.

– Det är i nuläget ett större behov än vi kunnat förutspå. Det här handlar också om ett landsbygdsperspektiv och utanförskap.

Prematur utredning

Även Stockholms handelskammare är ifrågasättande och kallar utredningen "prematur och inte speciellt relevant" innan det är säkerställt att Arlanda har tillräcklig kapacitet.

"Flygtrafiken återhämtar sig just nu och vi kan komma tillbaka till en kurva där regionens samlade flygkapacitet är ett verkligt problem. Vill vi som land ha goda förutsättningar att överbrygga avstånd mellan stad och land och med andra kontinenter så krävs en ordentlig satsning på Arlanda innan några beslut fattas om Bromma", säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare i ett pressmeddelande.

Tobias Österberg/TT