FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

Fettisdagen kan vara bageribranschens livboj

I det tuffa ekonomiska klimatet kan försäljningen av semlan vara viktigare än någonsin för landets bagerier och konditorier. Bild: Samuel Steén/TT

Grädden är vispad, mandelmassan klar och bullarna står på rad. Linda Kosterhed vid Kosterheds Konditori räknar med att sälja omkring 1 500 semlor på Fettisdagen. För landets bagerier kan semlan vara räddningen i ekonomiskt utmanande tider.

Försäljningen av semlor har visserligen pågått sedan den 2 januari men fettisdagen är det stora elddopet och den absolut viktigaste försäljningsdagen.

– Det är som vår julafton. Vi som jobbar kommer att fira med en semmel-AW. Det är dagar som den här som räddar oss, säger Linda Kosterhed.

Försäljningen extra viktig

Semlan har kallats "bageribranschens livboj" av branschorganisationen och i år är kanske försäljningen extra viktig utifrån de ekonomiska utmaningar som möter landets bagerier och konditorier.

Mattias Lundell, vd för Sveriges bagare & konditorer kan summera dystra år som inleddes först med pandemin och dess restriktioner, sedan förra vinterns energismäll där elpriserna rusade och nu ekonomisk kris där konsumenter håller i plånböckerna.

– Vi har märkt att vardagsinköpen har minskat, typ en macka och en kaffe. Däremot vid högtidsdagar som fettisdagen har konsumenter handlat mer än vanligt. Försäljningen av semlor har jag fått rapporter om har gått väldigt bra, säger han.

Den bilden bekräftar även Linda Kosterhed.

– Folk håller igen lite mer på vardagar. Men när det kommer till semlor är det tydligt att man gärna unnar sig framför allt på tisdagar och på helgen, säger hon.

Fettisdagen är en av de viktigaste dagarna på året menar Linda Kosterhed som äger av Kosterheds konditori i Solna. Bild: Samuel Steén/TT

Branschens utveckling

Mattias Lundell ser samtidigt med viss oro för branschens utveckling där ett flertal aktörer helt enkelt tvingats att stänga.

– Vi har ju mer konkurser inom branschen än under många år, det är fler än under pandemin. Sedan om det skiljer sig jämfört med andra branscher är svårt att säga för det finns så många bagerier i Sverige, säger han.

En annan utmaning är att fettisdagen infaller redan den 13 februari, något som oroar Mattias Lundell.

– Efter fettisdagen brukar försäljningen sjunka med en brantare kurva än vad den ökat fram till dagen. Vad händer i år då fettisdagen infaller så tidigt?

Tobias Österberg/TT

Linnea Gustafsson/TT

Linda Kosterhed förbereder flera plåtar som ska ut till försäljning. Bild: Samuel Steén/TT