FRIHANDELNS FRAMTID

Småföretagen viktiga för svensk handel

Bild: Ernst Henry, Mostphotos

I en enkätundersökning framgår det att småföretagen spelar en viktig roll för Sveriges export och import. ”Småföretagen står för en betydande del av importen som också är viktig för landets välstånd”, säger Lars Jagrén, samhällsekonomisk expert.

Mer än hälften av de svenska företagen med upp till 49 anställda inom industrin exporterar, visar enkäten som Svenskt Näringsliv har genomfört. Inom tjänstesektorn är det en tredjedel av företagen som exporterar när branscherna hotell och restaurang, utbildning samt vård och omsorg räknas bort.

– Det finns dåligt med statistik om småföretagens export. Här ser vi att de står en stor del av den svenska exporten, mer än vad de flesta tror, säger Lars Jagrén, samhällsekonomisk expert på Svenskt Näringsliv.

Enkäten föranleddes av en rapport från 2021 som Lars Jagrén skrev tillsammans med Eva Häussling, expert handelsfrämjande frågor på Svenskt Näringsliv. Rapporten ”Småföretagens betydelse för utrikeshandeln – Större än du tror”, visade hur viktiga småföretagen är för svensk export.

För många av de små företagen står exporten för en stor del av omsättningen. Cirka vart fjärde småföretag har mer än halva sin omsättning på export. I den delen av tjänstesektorn som varit med i enkäten är det vart femte företag som anger att mer än hälften av omsättningen sker via export.

I enkäten fick företagen även svara på vilka problem de upplevt i samband med export. Hos industriföretagen är det framförallt tullar och andra handelshinder. På andra plats kommer valutaosäkerhet och på tredje plats brist på kontakter. För tjänsteföretagen är valutaosäkerhet det störst upplevda problemet, följt av handelshinder och brist på kontakter.

Lars Jagrén ser en potential för Sverige att växla upp exporten från småföretag.

– Om man tittar på de småföretag som inte exporterar så uppger de att anledningen till det är att de inte ser en naturlig marknad. Men på andra plats uppger de att bristan kunskap och brist på affärsparner hindrar dem från att exportera. Där kan man tänka sig att det finns åtgärder att vidta.

Eva Häussling hade bland annat gärna sett mera offentligt främjande av kunskap när det kommer till export.

– Om företagen som vill exportera kan få hjälp med coachning och liknande, har vi en chans att öka handeln och fler får hjälp med de bitar som saknas. Det handlar om relativt enkla åtgärder som kan få stor effekt för många företag, säger Eva Häussling.

Även importen är betydelsefull, menar Lars Jagrén.

– Småföretagen står för en betydande del av importen som också är viktig för landets välstånd.