DEN SVENSKA INDUSTRIN

Larmet: Så drabbar nya varubristen företagen

”Vi tror att osäkerheten kommer att fortsätta åtminstone det här året”, säger Gabriella Virdarson på Fordonskomponentgruppen om materialbristen. Bild: Chinatopix/Lars Pehrson/TT

Medan Sverige öppnar upp stänger Kina ner igen. Varubristen, som har varit påtaglig under hela pandemin, kan nu bli ännu värre. ”Allvarligt”, säger Gabriella Virdarson på Fordonskomponentgruppen.

Medan Sverige och andra länder i Europa avskaffar restriktioner och öppnar upp, så är det tvärtom i Kina, rapporterar DI. I december och januari ökade antalet covid-fall i landet dramatiskt. Nu stänger fabrikerna igen, något som än en gång kommer att försena leveranser även till svenska företag.

Företagen i Sverige har levt med varubristen, inte minst bristen på halvledare, i ett par års tid. I butiker har hyllorna gapat tomma och leveranser av nya bilar har tagit betydligt längre tid än innan pandemin.

− Det är klart att en nedstängning av en så stor aktör som Kina är allvarligt. Vi såg ju hur det gick förra gången. Man vet inte hur man ska parera sin orderläggning med risken att det kan ta stopp i produktion, säger Gabriella Virdarson, ansvarig för kommunikation på Fordonskomponentruppen, FKG.

− Komponentbristen har vi haft med oss sedan i början av pandemin när fabriker stängde ner och alla fartyg var på ett ställe och alla containrar på ett annat. Vi tror att osäkerheten kommer att fortsätta åtminstone det här året.

Svårt att planera

FKG organiserar företag som är leverantörer till fordonsindustrin. Medlemmarnas kunder är till exempel Volvo och Scania. När FKG nyligen frågade sina medlemmar om de upplever att materialbristen gör att det blir mer svårplanerat idag än för ett år sedan svarade drygt 88 procent av dem som besvarade enkäten ja. Drygt 77 procent menar att de märker av störningar på grund av bristen på halvledare.

Vad innebär varubristen för era medlemmar och deras kunder?

− För det första en stor osäkerhet. Det blir väldigt svårt att planera sin produktion, vilket också så klart påverkar både anställningar och företagets arbete med till exempel omställningen, säger Gabriella Virdarson.

Innebär det att det kan bli nya uppsägningar?

− Den risken finns så klart, men det kan ju också vara så att det den ena veckan är jättemycket och andra veckan inte är alls lika mycket, säger hon och menar att det då blir osäkerhet i schemaläggningar och hur stor bemanning företagen behöver ha.

Kan inte ta betalt

På grund av problemen tar det också längre tid att bygga de bilar och lastbilar som tillverkas i Sverige, något som TN tidigare har skrivit om.

– Det vi säljer kan vi normalt leverera om tre till sex månader – men som det är nu tar det dessvärre ännu längre tid. På vissa produkter har vi upp till ett års leveranstid just nu, sa Maria Olofsson, vd på Olofsson Bil i Haninge till TN i höstas.

Konsekvensen är att företagen inte heller får betalt lika snabbt som tidigare. Det går helt enkelt inte att ta betalt för en vara som inte är levererad. Och det här är problem som kan bli ännu värre, inte minst för FKG:s medlemmar.

− Om Volvo till exempel stoppar sin produktion för att de saknar halvledare till en bil, så stoppas också inflödet till de andra komponenterna som behövs till den bilen. Så det behöver inte vara leverantörsföretag som i sig är beroende av halvledare, utan de påverkas ändå, konstaterar Gabriella Virdarson.

Till det kommer även de höga elpriserna. Nästan 69 procent av FKG:s medlemmar menar att det höga elpriset under senare tid har påverkat företagens lönsamhet.

Det blir dessutom problem med forskningen, vilket innebär bland annat att företagen, på grund av osäkerheten i leveranserna, inte heller vet hur de kan planera sin ekonomi och därmed inte vet vad de har råd att satsa pengar på.

Gabriella Virdarson poängterar att företagen nu befinner sig i en stor omställning, både kring elektrifieringen och kring att de måste reducera sina utsläpp. FKG arbetar mycket för att medlemmarna ska se över sina affärsmodeller på ett cirkulärt plan. Men allt detta arbete kan också drabbas på grund av varubristen.

Menar du att klimatomställningen kan försenas på grund av problemen med leveranser?

− Nej, det tror jag inte, men jag säger att det är mycket som påverkas av att man inte kan planera. De företag som på grund av materialbristen inte kan fokusera fullt på andra väsentliga aktuella områden riskerar att gå miste om konkurrenskraft, säger Gabriella Virdarson.