KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Cementstopp sänker hans transportföretag – 150 blir arbetslösa

Bild: Privat, Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

80 procent av hans åkeriverksamhet är direkt beroende av att cementtillförseln fungerar. Vid ett stopp väntar konkurs och jobbsökande för 150 anställda. ”Ingen vill ju tro att det är så här illa, men det är det”, säger Greger Strömqvist, vd på transportföretaget Mantum, till TN.

Trots regeringens besked om att Cementas tillstånd att bryta kalk på Gotland förlängs till nyår 2022 är cementkrisen långt ifrån över. Ett cementstopp skulle inte bara slå stenhårt mot Cementa och företag i byggindustrin, utan mot en rad näringar.

– Förödande, säger Greger Strömqvist, koncernchef och vd på åkeriföretaget Mantum, till TN.

Inom transportnäringen uppger 45 procent av företagen att de skulle drabbas negativt om cementen sinar och 47 procent att det skulle leda till personalneddragningar, enligt nya siffror från Svenskt Näringsliv. Greger Strömqvist berättar att svensk åkerinäring sysselsätter omkring 225 000 människor i omkring 10 000 företag.

– Lejonparten av företagen kör inom bygg- och anläggningssegmentet. Vi är ett av många företag som är framtunga mot byggbranschen. Om våra kunder inte får cement så blir det tvärstopp även hos oss, säger han.

Greger Strömqvist, koncernchef och vd på åkeriföretaget Mantum. Bild: Privat

Nu vill han att frågan lyfts ordentligt och att företagen i olika näringar träder fram och berättar hur allvarligt läget faktiskt är, innan det är försent. Jobblarmen inom byggbranschen är nämligen bara ett fragment av den gigantiska skada som är på väg att ske, menar han.

– Listan med problem kan göras oändlig. Minst hälften av alla åkerier får uppenbara bekymmer när infrastrukturprojekt och annat stannar, säger han.

Och vad händer med fordonsindustrins underleverantörer, undrar han retoriskt. Det kommer att bli en dominoeffekt som ingen verkar ha förutsett, varnar han. När det gäller hans eget företag är han väldigt orolig. 80 procent av verksamheten är direkt beroende av att cementtillförseln fungerar.

– Om det blir ett stopp som är längre än en vecka blir det tufft. Håller det i sig en månad eller två så har vi inget företag kvar. Det skulle vi inte kunna reda ut, säger han.

Kostnaderna för fordon och chaufförer ligger kvar även om uppdragen uteblir. Det finns helt enkelt inte utrymme för bilar som bara står på gården, de måste hela tiden vara i rörelse, förklarar han.

Även om det inte skulle bli ett tvärstopp av cement är läget allvarligt. Vid 50 procents lägre volym så blir effekterna fortfarande ohanterbara för företaget, konstaterar han.

– Ingen vill ju tro att det är så här illa, men det är det. Jag försöker göra mitt nu och berätta men fler måste driva opinion. Företagare, branscher, politiker och experter måste samlas och ryta ifrån för att påverka situationen. Upp och stå på barrikaderna, säger han.

I vissa avseenden menar han till och med att cementkrisen slår hårdare mot hans bransch och företag än vad covid 19 gjort.

– Då kunde vi hålla avstånd, torka förarhytter och ändå i viss mån leverera. Nu är vi helt i klorna på cementkrisen och insatsförnödenheterna som ska köras. Sinar betong och cement blir det tvärstopp överallt och ingen mening för oss att hålla på, säger han.

Mantum har omkring 150 anställda och lika många externa förare som har långa kontrakt med företaget. Alla jobb är i farozonen. Han upprepar besvikelsen.

– Förödande.

Lägg till att corona verkar ha fått nytt fäste och att nya restriktioner kan vänta, varnar han.

– Om cementkrisen slår till på riktigt kommer många bli av med jobben. Vem ska då köpa kök och konsumera? Vi skulle få en lågkonjunktur av rang, säger han.