SVERIGES ENTREPRENÖRER

Skövdebolagets spelsuccé: 150 miljoner i vinst med sju anställda

Bild: Patrick Sörquist / SvD / TT

En vinstmarginal på 95 procent. Det är facit för spelutvecklaren Redbeet Interactives senaste år och ett av många exempel på det svenska spelundret.

Spelbranschen växer så det knakar. Enligt en rapport från Dataspelsbranschen omsatte svenska spelutvecklare närmare 24,3 miljarder kronor 2019.

Ett exempel är spelutvecklaren Redbeet Interactive som jämfört med föregående mer än fördubblar sin omsättning till 156,7 miljoner kronor, med en vinstmarginal på 95 procent - men endast sju anställda, skriver Dagens Industri.

Anledningen till Skövdeföretagets succé är dataspelet ”Raft”, en överlevnadssimulator som släpptes första gången 2018.

– Vi är såklart otroligt glada och tacksamma för att spelet fortfarande upptäcks av fler och fler spelare. Att detta år blev vårt starkaste hittills tror och hoppas vi beror på att vi är på rätt spår med utvecklingen. Nu fortsätter vi mot nästa uppdatering och vi ser fram emot att se vad våra spelare tycker om det vi har i produktion, skriver vd André Bengtsson i en kommentar till Dagens Industri.

Di: Gör 150 miljoner i vinst med sju anställda - marginal på 95 procent