FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

Här är företagartrenderna post-Corona – enligt företagarna själva

Tidningen Företagaren listar 15 trender inom olika branscher som kommer att gälla efter att pandemin har släppt sitt grepp om Sverige och det svenska näringslivet.

  • Företagen väljer att dra ned på sina kontorsytor, skriver Företagaren som har intervjuat flera branschrepresentanter och experter. Medarbetare förväntas även i fortsättningen att jobba hemifrån i större utsträckning. Coworkingmiljöer skapas med kontor för både mindre och och större företag.
  • Räddningen för svenska städers citykärnor är en byggboom, eftersom allt fler människor gillar att bo i attraktiva citylägen.
  • Bengt Hedlund, vd, Convenience Stores Sweden, säger till Företagaren att kvartersbutiken kommer tillbaka. Folk vill ha bra service i närheten av sitt boende.
  • Postlådorna blir allt större för att anpassa sig till e-handelsboomen.
  • Martin Lundell, vd för Sveriges Bagare & Konditorer, tror på fler lokala bagerier, enligt Företagaren.
  • Trenden med digitala utbildningar och digitala möten fortsätter.
  • Staycation, vilket innebär att kontor flyttar in på hotell under en kortare eller längre period, är en lustfylld trend.
  • Trädgårdsboomen fortsätter eftersom ”man investerar i större utsträckning än tidigare i sin egen utemiljö”, säger Kenneth Lundin, Trädgårdsanläggarna i Sverige, till Företagaren.

Företagarna: Här är alla trenderna