STORMAKTEN KINA

Så gör du affärer i Kina

Lär dig språket, förstå kulturen och analysera olika köpbeteenden och inkomstnivåer. Det är några faktorer för att lyckas göra affärer i Kina, berättar företagsveteranen Eva Biörck för DN.

Beijing,China-2015-8-15:cityscape and famous landmark building,WangJing Soho at night.

Biörck kom till Kina för nästan 25 år sedan som SAS-anställd. Nu driver hon, tillsammans med sin man från Colombia och en kock från Venezuela elva restauranger i Peking som sysselsätter totalt 139 personer.

– Jag gillar energin i den här staden, den attraherar mig fortfarande. Dessutom är jag tacksam för att mina barn får växa upp i en öppen miljö med många nationaliteter.

Under sin tid har landet kraftigt moderniseras från gamla hus i hutonger till blänkande höghus. Men styret har också blivit mer auktoritärt och tuffa hälsoinspektioner och kontroller till följd av drakoniska pandemirestriktioner.

Men Eva Biörck låter sig inte avskräckas. Under sin tid har hon byggt upp en kompetens om språket och kulturen som gör henne redo för de flesta utmaningar. Det är tipset till alla företagare som går i liknande tankar. En annan är att förstå den stora mångfalden hos Kinas 1,4 miljarder invånare.

– Det är jätteviktigt att förstå sin kundbas och inse att den kan skifta snabbt, så har det varit för oss.

Dagens Nyheter: Tålamod är guld värt när affärer ska göras i Kina