RÄNTAN OCH INFLATIONEN

Matpriserna ökade igen i oktober

Olivolja hör till de varor som blivit dyrare i oktober. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Ekonomi (TT)

Det är för tidigt att andas ut när det gäller matpriserna. Efter att ha legat stilla några månader steg de i oktober med 0,3 procent jämfört med månaden innan, enligt den oberoende sajten Matpriskollen. ”Mycket sticker iväg i pris nu”, säger Ulf Mazur, vd och grundare.

Var tredje vara har gått upp i pris under oktober, visar Matpriskollens undersökning av drygt 43 000 artiklar hos alla de större kedjorna. Sedan några månader har flera stora varugrupper visat fallande priser, som mejerivaror och grönsaker. Nu är det annorlunda.

– Det är en rekyl, säger Ulf Mazur.

Han förklarar att för vissa varor, som juice och olivolja, handlar det om skördar som slagit fel. Då har världsmarknadspriserna gått upp.

– Det tar lite tid, men till slut slår det igenom. Och när det höjs så höjs det väldigt mycket.

För juice kan det handla om flera kronor per paket, och för olivoljan ännu mer.

Höjt världsmarknadspris

Han konstaterar att världsmarknadspriset för kakao har stigit rejält, men ännu märks inte det i chokladprodukterna här. Men det kommer, tror han.

När prisökningstakten mäts i årstakt blir talen inte så stora som för ett år sedan. Då, vintern 2022/2023, steg inflationen mycket snabbt. Nu jämförs prisökningarna mot detta, och det innebär att takten ser lägre ut.

I dagsläget ligger matprisökningarna på årsbasis på 6,1 procent. Ulf Mazur tror att inflationstakten även för maten kan komma ned i de 2 procent som Riksbanken så hett önskar. Inte nu, men i alla fall så småningom.

Alla faktorer som samverkade då priserna steg så snabbt gör inte det längre.

Ändå finns oroande tecken. I somras sänktes priserna på en massa mejerivaror. Bland annat Arla gick ut och berättade om prissänkningar på runt 10 procent. Fast nu har mejerivarorna ökat i pris igen – prisökningen för varugruppen i oktober jämfört med september var 0,9 procent.

– Det kan vara så att priserna justeras tillbaka igen.

Ica höjde mest

Matpriskollen har också kläm på hur de stora matkedjorna har betett sig under oktober. Coop höjde sina priser med 0,2 procent och Hemköp med 0,1 procent enligt Matpriskollens undersökning, medan Willys och Citygross behöll sina prisnivåer oförändrade.

– Ica höjde mest, med 0,4 procent. Ica Maxi håller emot och vill kämpa mot lågpriskedjorna, men Ica-butikerna har så väldigt olika priser. Många Maxi-butiker sänker, men många andra Ica-butiker höjer sina priser. Det är så otroligt stora prisskillnader inom Ica, säger Ulf Mazur.

Johanna Cederblad/TT

Prisutvecklingen i procent för de kategorier som ökat mest i pris den senaste månaden. Bild: Anders Humlebo
Mejerivaror föll i pris i somras, men nu ökar kategorin igen. Arkivbild. Bild: Leif R Jansson / TT

Fakta

Prisutvecklingen på mat var 0,3 procent i oktober jämfört med september. Även för dagligvaror, som är en vidare kategori, var prisutvecklingen 0,3 procent.

I september var priserna på mat oförändrade. I augusti steg de något, medan de var oförändrade under sommaren.

I årstakt är prisutvecklingen på mat nu 6,1 procent, för dagligvaror 5,7 procent.

28 procent av alla de drygt 43 000 varor som Matpriskollen undersökt har höjts i pris. 59 procent har legat stilla, medan 13 procent har minskat i pris.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen