E-HANDELNS UTVECKLING

E-handeln backar kraftigt

E-handeln hade det motigt i maj. Arkivbild. Bild: Tim Aro/TT

Ekonomi (TT)

I kärva ekonomiska tider handlar svenskarna fortfarande lika mycket på nätet som i fjol, men för betydligt lägre belopp. Det visar Svensk Handels e-handelsindikator.

Den svenska e-handelns omsättning minskade kraftigt i maj, ned 12 procent jämfört med samma period i fjol. Utlandshandeln inkluderad är nedgången 14 procent.

Siffrorna är de mest negativa sedan i januari. Hittills i år går e-handeln betydligt sämre än detaljhandeln generellt, som även den uppvisar en historisk svag volymförsäljning.

"Maj var en otroligt tuff månad för e-handeln i Sverige. Nedgången är en av de kraftigaste vi sett för e-handeln en enskild månad sedan den tog fart på allvar för drygt 15 år sedan", säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Andelen konsumenter som e-handlar har däremot bara minskat marginellt, men det genomsnittliga beloppet som de handlar för har fallit påtagligt. Nedgången gäller främst i produktkategorierna heminredning och möbler, elektronik, sport, leksaker och böcker.

Lika många konsumenter e-handlar alltså som i maj förra året men i färre kategorier och till ett lägre belopp.

"Nedgången för e-handel beror främst på att det generella snittordervärdet minskar när konsumenterna har mindre pengar att röra sig med", säger Per Ljungberg.