FRAMTIDENS TRANSPORTER

Fler nattåg till Berlin – och vidare mot Paris

Från och med den 31 mars startar SJ nattågslinje, utan byten, till Berlin. Arkivbild. Bild: Markus Schreiber/AP/TT

Transport (TT)

Nattågens renässans fortsätter i Europa. I vår börjar SJ köra Stockholm–Berlin, och uppstickaren European Sleeper fortsätter från den tyska huvudstaden till Amsterdam, Bryssel och senare även Paris.

Snälltåget har haft direkttåg mellan Sverige och Tyskland länge, men bara under högsäsong. Förra året började SJ köra nattåg Stockholm–Hamburg sju dagar i veckan, och nu meddelar bolaget att tågen åtminstone under sommarhalvåret, den 31 mars–den 30 september, kommer att fortsätta vidare till Berlin.

SJ:s affärschef Christer Litzell säger enligt pressmeddelandet att intresset för nattågen till Hamburg varit stort sedan de började köras i höstas. Men det har också funnits ett stort intresse för smidigare förbindelser vidare i Tyskland med tåg.

Även Prag

"Därför är det väldigt roligt att kunna erbjuda Berlin som destination. Det är ett eftertraktat resmål och en bra knutpunkt för fortsatt resande ut i Europa för den som vill det", säger Christer Litzell.

Och även från Berlin förbättras förbindelserna under året. Den nya aktören European Sleeper börjar nu i februari sälja biljetter till Berlin–Amsterdam–Bryssel, en nattågslinje där trafiken börjar i maj. Den ska senare också förlängas från Berlin sydösterut till Prag.

Till Paris med ett byte

Vid ett toppmöte mellan de franska och tyska ledarna Emmanuel Macron och Olaf Scholz nyligen bekräftade de dessutom att nattågssatsningarna ska fortsätta. Bland annat bekräftade de att en ny direktlinje Berlin–Paris ska komma igång senast nästa år.

Det innebär alltså att det snart går att ta tåget mellan de svenska och franska huvudstäderna med bara ett byte. Därifrån går sedan direkttåg till exempelvis Storbritannien och Spanien.

Priserna är ännu inte helt klara, men de billigaste biljetterna Sverige–Frankrike väntas landa kring tusenlappen för en enkelbiljett. Då handlar det dock om sittplats, ligg- och sovplatser kan kosta det dubbla eller mer.

Henrik Samuelsson/TT