FÖRETAGANDE I PRAKTIKEN

Lysande idé ledde företag till framgång

Bild: Jessica Gow/TT

För tjugo år sedan var familjeföretaget nära att gå i konkurs. Nu ligger Växjö Elektriskas omsättning på 40 miljoner kronor.

Genom att ändra strategi lyckades belysningsföretaget på fem år öka omsättningen från 7 miljoner kronor till 40 miljoner kronor. En stor del av framgången beror på de olika generationernas bidrag, skriver Dagens Industri.

Christine Löfquist, ägare, ändrade elföretagets inriktning från elinstallationer till belysning- hennes son Johannes Nilsson, vd, fick företaget att expandera till nätet.

– Vi stod där och stampade och kom inte längre. Då kom nästa generation in i företaget och sa att vi måste ha en e-handel här. Jag sa usch, usch och usch, men nu ser jag att vi inte levt i dag om vi inte hade haft det, säger Christine Löfquist, till tidningen.

Dagen industri: Familjeföretaget fick en nytändning