GRÄNSHANDELN

Gränshandeln rustar för pandemifri påsk

Kaj Hänninen, vd för Hypermat i Charlottenberg shoppingcenter, har anställt 15 nya anställda för att förbereda sig inför rusningen av norska kunder under påsk. Arkivbild. Bild: Joachim Lagercrantz/TT

Ekonomi (TT)

Efter två år av tomma parkeringar och öde butikshyllor är det dags. Påsken, den mest intensiva veckan under året för gränshandeln, nalkas – och handlarna rustar för en anstormning av norrmän.

– Får vi en bra påsk så vet vi att kunderna är här, att de inte försvann under pandemin, säger Ståle Løvheim, chef för Nordby shoppingcenter.

Elva parkeringsvakter står redo utanför Nordby shoppingcenter i Strömstads kommun. Deras jobb är att dirigera den strida ström av bilar med norska registreringsskyltar som redan tidigt på förmiddagen rullar in på en den enorma parkeringen.

– Det är fulla parkeringar i dag. Det är som natt och dag jämfört med påsken de senaste två åren, säger Ståle Løvheim.

2019 omsatte handeln i norska gränskommuner nästan 26 miljarder kronor, enligt SCB. Året efter kom pandemin, med stränga norska inrese- och karantänsregler – och stora försäljningstapp för gränshandlarna. Dagligvaruhandeln drabbades hårt med ett tapp på cirka 38 procent, knappt sju miljarder kronor.

Påsken i år blir den första stora högtiden helt utan pandemirestriktioner på drygt två år. Dagarna före påskhelgen väntas mellan 40 000 och 50 000 besökare om dagen till Nordby. Mellan 90 och 95 procent av dem är norrmän.

Ståle Løvheim spar inte på krutet när han beskriver känslan.

– Det har varit två tuffa år som vi nu kan lägga bakom oss. Det är underbart. Underbart! säger han.

"Vi måste leverera"

Men det finns också en viss oro. Påsken är i vanliga fall den mest intensiva veckan på året vad gäller försäljning.

– Det är en viss nervositet. Det är den enskilt största veckan och vi måste leverera, säger Kaj Hänninen, vd för Hypermat.

Matbutiken, som enligt egen utsago är Sveriges största, ligger i värmländska Charlottenberg, ungefär sex kilometer från den norska gränsen. Inför påsken har man anställt 15 nya personer för att klara av den förväntade rusningen.

De norska kunderna är kända för att fylla kundvagnarna med kött, godis och läsk inför påsken. Kaj Hänninen är förhoppningsfull, men vill inte diskutera vad företaget räknar med att omsätta under helgen.

– Det är klart att vi har höga förväntningar, men man vet ju inte. Det är så väldigt svårt när man har levt i pandemi i två år, säger han.

– Men vi har sett att försäljningen kommer tillbaka, så det är klart att vi har förväntningar på att vi landar någonstans runt 2019 års påsksiffror.

Hoppfulla handlare

Kaj Hänninen blickar ut över de tjugo kassorna medan han pratar med TT i telefon.

– Redan nu har vi åtta kassor med långa köer. Om två timmar så är det fjorton kassor med tryck i. Som det ser ut nu så ligger vi bra till för att klara den här veckan, säger han.

Ståle Løvheim vågar inte vara riktigt lika säker på att årets påskförsäljning når upp till prepandemiska nivåer. Två år är lång tid att hämta igen, konstaterar han.

– 2019 var ett rekordår så jag tror att det blir tufft att komma upp på den nivån. Men vi kanske är där och nosar, säger han och tillägger:

– Det kommer att bli en påsk som gör att väldigt många får tron på gränshandeln tillbaka.

Alice Nordevik/TT

"De här tio, elva dagarna är de mest koncentrerade på året. Så det är viktigt", säger Ståle Løvheim, centerchef på Nordby. Arkivbild. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT
Så här såg det ut i december 2020 utanför Nordby shoppingcenter. Men nu börjar parkeringarna fyllas upp igen. Arkivbild. Bild: Adam Ihse/TT

Fakta

Före pandemin omsatte detaljhandeln i norska gränskommuner 25,9 miljarder kronor, varav 18,3 miljarder i dagligvaruhandeln och 7,6 miljarder i sällanköpsvaruhandeln.

Under 2020 tappade dagligvaruhandeln 37,7 procent medan sällanköpsvaruhandeln tappade 8,3 procent i de norska gränskommunerna. Året efter, under 2021, tappade dagligvaruhandeln ytterligare 0,9 procent. Sällanköpsvaruhandeln däremot hämtade upp en del av tappet, och avslutade året med en försäljningsökning på 7,5 procent jämfört med 2020.

Källa: Statistiska centralbyrån