ELEKTRIFIERINGEN

Forskning: Växla upp klimatmål för tunga transporter

Bild: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

Det finns utrymme en kraftig minskning av utsläppen från tunga transporter som buss och lastbil. Det menar Maria Xylia på Stockholm Environment Institute (SEI) i en intervju med SvD Näringsliv.

Klimatmålen för tunga transporter är i dag är närmast obefintliga. Enligt EU:s plan Fit for 55 behöver tunga transporter bara minska sina utsläpp med några få procent fram till 2030. Här behövs mer aggressiva mål, anser Maria Xylia, på Stockholm Environment Institute (SEI), en av författarna till rapporten Accelerating to zero.

– Vi bedömer att målet skulle kunna ligga närmare en minskning med 24 procent, säger hon till SvD Näringsliv.

Elektrifieringen är bara en del av lösningen. Det behövs även andra sätt för långa sträckor.

Ett sätt är att titta på de lastbilar som redan rullar på vägarna. En lågt hängande frukt här är att köra mer energieffektivt, planera transporter bättre och att göra bilarna mer aerodynamiska.

SEI lyfter också på biobränslen som en viktig metod för att minska utsläppen. Den stora fördelen med HVO och liknande bränslen är att de kan användas i existerande motorer och de kan tankas på existerande mackar.

– Men det finns mycket annat som kan göras. Det handlar till exempel om subventioner för miljövänliga fordon. Det behövs också stöd för att bygga ut infrastruktur för laddning och för att skapa en hållbar värdekedja för biobränslen, säger Maria Xylia.

Svenska Dagbladet: Ny rapport: Lastbilars utsläpp kan minskas mer