DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Skistar ändrar strategi

Skistar rapporterar både högre omsättning och större vinst. Arkivbild. Bild: Erik Simander/TT

Ekonomi (TT)

Skistar tror stenhårt på hemestertrenden. Bolaget har valt att lägga om sin strategi till året runt-verksamhet och den skandinaviska marknaden.

– Det är ett väldigt händelserikt år för oss. Hemestertrenden är här för att stanna, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.

Bolaget har haft ett betydligt bättre tredje kvartal i år jämfört med förra året. Omsättningen ökade rejält, från 580 miljoner kronor för förra året till 1 023 miljoner kronor i år.

Förra året tappade Skistar påskveckan i och med pandemin, men även sett till tredje kvartalet 2018/2019 är omsättningen högre.

Den svenska säsongen har gått bra, men restriktioner och stängda gränser har påverkat verksamheterna utomlands.

Fortsatt tufft i Norge

– Det som drar ner är Norge, det gör att vi tappar, säger Stefan Sjöstrand.

Han säger att bolaget tappat drygt 400 miljoner i kronor i omsättning i Norge. Även anläggningen St. Johann i Tyrolen i Österrike såg ett mindre omsättningstapp. Skistar har valt att sälja sina andelar i den österrikiska anläggningen där de tidigare var majoritetsägare.

På uppsidan ser bokningsläget inför vintersäsongen bra ut.

– Vi ser ett enormt intresse att boka inför nästa år, där ligger vi 30 procent före motsvarande tiden förra året.

Ny strategi

Skistar har valt att lägga om sin strategi till att fullt ut satsa på att bli ett "året runt-bolag" med sommaraktiviteter och utökad hotellverksamhet. Bokningsläget inför sommaren har ökat med 83 procent jämfört med året innan, enligt kvartalsrapporten.

Dessutom planerar bolaget en omstrukturering, vilket gjort att en extrastämma kommer att hållas den 22 juni. Det handlar om att sälja fastigheter till det bolag som Skistar och Peab äger gemensamt: Skiab Invest AB.

– Vi har tecknat ett avtal med Peab där vi har ett gemensamt ägt bolag sedan tidigare, Skiab. Vi säljer av tre fastigheter till Skiab. Skistar och Peab har ägt tre hotell tillsammans som även dem säljs till Skiab, säger Stefan Sjöstrand, och fortsätter:

– Skistar lättar på vår skuld och balansräkning. Det innebär att vi kommer att kunna satsa mer på vår produkt, men det innebär också att Skistar kommer att hyra tillbaka alla de här hotellen för att utveckla ett helt nytt hotellsegment.

Resultatet före skatt för tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret blev 112 miljoner kronor, mot en förlust på 3 miljoner i fjol.

Tea Oscarsson/TT

Johanna Cederblad/TT