DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Minskad försäljning av svensk mat – ”Krävs mer än ekonomiska tomtebloss”

”Efter några exceptionellt tuffa år hade företagen verkligen behövt positiva signaler från konsumenterna”, säger Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal. Bild: David Thunander/Livsmedelsföretagen, Artinun Prekmoung/Mostphotos

Svenska livsmedelsproducenters försäljning minskade tydligt under andra kvartalet i år jämfört med samma period förra året. Det visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q2. Organisationen menar att en sänkt matmoms åtminstone tillfälligt kan gynna svensk livsmedelsproduktion.

De svåra tiderna för svenska livsmedelsproducenter är långt ifrån över, menar Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal.

– Efter några exceptionellt tuffa år hade företagen verkligen behövt positiva signaler från konsumenterna. Men de ekonomiska hjulen snurrar inte och då håller folk igen. Förslaget om sänkt matmoms skulle kunna ge en välbehövlig skjuts till köpkraften och min bedömning är att det skulle gynna svensk livsmedelsproduktion, åtminstone tillfälligt. Men på längre sikt krävs det mer än ekonomiska tomtebloss. Våra politiker måste se till att det blir enklare och billigare att producera livsmedel i Sverige, säger Carl Eckerdal, säger han i ett pressmeddelande.

Minskad försäljning kan dock till viss del vägas upp av en något förbättrad lönsamhet under perioden.

– Vägen tillbaka till mer normala lönsamhetsnivåer har varit svår och hälften av våra medlemmar har fortfarande inte nått ända fram, säger Carl Eckerdal.

Importerade EMV-varor ökar

En av orsakerna till den minskade försäljningen för svenska producenter är att de importerade EMV-alternativen (Egna Märkesvaror) ökar alltmer. Tidigare har EMV-varor med märkningen ”Från Sverige” varit ett framgångsrikt koncept, men nu tappar det mark.

– Flera av våra medlemmar producerar EMV åt handeln men med lägre lönsamhet. Som EMV-producent är man lätt utbytbar och i vissa fall bidrar man till att konkurrera ut sina egna varumärken. Svenskproducerad EMV är alltså något av ett tveeggat svärd för livsmedelsindustrin, men importerad EMV har inga som helst fördelar för vare sig våra medlemmar eller för svensk livsmedelsproduktion, säger Carl Eckerdal.

Givet omständigheterna blir nu exporten allt viktigare för de svenska livsmedelsproducenterna. För nästan hälften har exporten vuxit de senaste tre åren. Samtidigt är lönsamheten på exporterade varor lägre än för inhemska för många av företagen.

– För många företag som ännu inte kommit upp i några försvarliga volymer, och där exportmarknaden kanske är splittrad till många olika länder, så äter höga transportkostnader upp en stor del av lönsamheten. Det är ett svårlösligt dilemma för en bransch som exporterar produkter med en genomsnittligt låg förädlingsgrad, säger Carl Eckerdal.

Pressmeddelande: Minskad försäljning och ökad EMV-import pressar svenska livsmedelsproducenter

Livsmedelsföretagens konjunkturbrev