DEN SVENSKA EKONOMIN
Åtta av tio företag redo att anställa om arbetsgivaravgiften sänks
En förkrossande majoritet av företagen skulle anställa fler om arbetsgivaravgiften för unga sänktes, visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv. Endast 6,4 procent svarade nej.
I en ny undersökning tillfrågades företagsledare i Svenskt Näringslivs Expresspanel om de skulle anställa fler personer om arbetsgivaravgiften för unga sänktes.
Här svarade 41,8 procent, att de absolut skulle anställa fler unga om arbetsgivaravgiften sänktes, medan ytterligare 36,5 procent uppgav att de troligen skulle göra det. Endast 6,4 procent svarade nej och 14,8 procent var tveksamma.
Expresspanelen består av cirka 330 företagsledare som under Almedalsveckan besvarar korta frågor via SMS. Svarsfrekvens låg på drygt 57 procent.
Källa: Svenskt Näringsliv.
Under Almedalsveckan lyfter Svenskt Näringslivs chefsekonom Sven-Olov Daunfeldt fram arbetsgivaravgiften för unga som en nyckelgren i det så kallade tillväxtträdet, där en sådan åtgärd kan öka antalet arbetade timmar för unga som inte jobbar heltid.
– Det har visat sig vara effektivt förr och bör införas igen, sa han i samband med ett seminarium.
Nyligen skrev även Svenskt Näringslivs vd respektive ordförande, Jan‑Olof Jacke och Jacob Wallenberg i DN Debatt att ekonomisk tillväxt bygger på en väl fungerande arbetsmarknad, där sänkta arbetsgivaravgifter är avgörande för att öka drivkrafterna för fler jobb och investeringar.
– Det måste bli mer attraktivt att investera, driva företag, utbilda sig och arbeta i Sverige, skriver de.