DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Livsmedelsindustrin tror på ”kosläppseffekt” efter corona

Bild: Adam Ihse/TT

Nu ser svenska livsmedelsproducenter fram emot ett starkt andra och tredje kvartal när pandemins effekter klingar av.

Trots att försäljningen minskade under årets första kvartal ser Sveriges livsmedelsproducenter fram emot en uppgång under årets andra halva. Exporten gick svagt för branschen under 2020, men enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev räknar 6 av 10 med ett ökat intresse för svenska livsmedel efter corona.

– Även om just livsmedelsindustrin är en av få enskilda industrigrenar som uppvisade tillväxt under pandemiåret 2020, så räknar de flesta företag med att en postcoronavärld ger ännu större möjligheter att växa. De är särskilt optimistiska inför andra halvan av 2021 då Europas befolkning skall ta igen 1,5 års isolering. När 745 miljoner personer ska fira sin återvunna sociala frihet kommer det närmast bli som ett mänskligt kosläpp, och då kan vi vara säkra på att mat och dryck kommer vara centrala komponenter, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen i ett pressmeddelande.

Optimistisk livsmedelsindustri tror på ”kosläppseffekt” efter corona