DEN GLOBALA KONJUNKTUREN

Handelsjättar vittnar om störningar efter kaoset vid Suez-kanalen

KappAhl är ett av de företag som känner av konsekvenserna efter attackerna i Röda havet. Bild: Caisa Rasmussen / TT

Attackerna från Huthirebellerna i Röda havet har fått allt fler rederier att lämna Suezkanalen. Nu börjar situationen få konsekvenser för svenska företag. ”Vi ser en påverkan på ledtider och kostnader”, säger Kappahls logistikchef Eva Meding till DN.

Tidningen har också varit i kontakt med bland andra IKEA, H&M, Volvo Cars och Mio. Flera av dem har märkt av mindre störningar, men vittnar också om en ökad beredskap för förseningar sedan pandemin. När fraktfartyg måste runda Sydafrikas spets i stället för att ta genvägen via Suezkanalen, kan det innebära en extra restid på upp till två veckor.

– Vi ser en påverkan på ledtider och kostnader, men än så länge är det en begränsad effekt, säger Eva Meding, logistikchef på Kappahl, till tidningen.

DN: Prischock på fraktpriser kan trigga inflationen