E-HANDELNS UTVECKLING

E-handeln fortsatt stark trots tuffa tider – ”Räntechocken har kanske inte satt in än”

Genrebild. Bild: Tim Aro/TT

E-handlare fortsätter rapportera stark försäljning trots dystra utsikter i handeln. ”Räntechocken har kanske inte satt in än”, säger Maria Landeborn senior strateg på Danske Bank till SvD Näringsliv.

Svensk Handel och SCB ser att konsumenterna tvingas hålla hårdare i plånboken i spåren av en seglivad inflation, räntehöjningar och reallöneminskningar.

Men alla har inte slutat shoppa. Detaljhandlare som Lyko och Boozt rapporterar fortfarande stark försäljning i Norden.

Man kan tycka att det är konstigt med tanke på stigande räntor och inflation. Men uppenbarligen fortsätter man att konsumera. Det är mycket som har hållit uppe bättre än vad man har kunnat tro, säger Maria Landeborn, senior strateg på Danske bank.

Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert ser ett mönster där de stora e-handelsbolagen presterar bra. Framöver ser han en e-handelsmarknad med större aktörer och fler sammanslagningar. Under perioden väntas flera bolag duka under.

– Vi har inte sett det värsta än. Några kommer sannolikt att slås ut, säger han.

SvD Näringsliv: Bolagen trotsar trenden: ”Chocken har inte satt in”