RÄNTAN OCH INFLATIONEN

Undersökning: Hård konkurrens i livsmedelsbranschen

En färsk rapport från Infostat visar att konkurrensen i dagligvaruhandeln är hård. Konsumenterna handlar i flera butiker och gärna i lågprisbutiker. Bild: FREDRIK SANDBERG / TT

Konkurrensen i dagligvaruhandeln är hård. Konsumenterna handlar i flera olika butiker och gärna i lågprisbutiker. Det visar siffror från Infostat.

I en färsk rapport har statistiktjänsten Infostat valt att titta på konkurrensen i dagligvaruhandeln. Den visar sig vara tämligen hög, slår rapporten fast.

4 av 5 konsumenter handlar nämligen sin mat från flera olika kedjor och närmare hälften av alla tillfrågade handlar från minst 4 livsmedelskedjor. Samtidigt brukar 54 procent av alla tillfrågade veckohandla i minst en lågprisbutik och 50 procent veckohandlar i minst en stormarknad.

Undersökningen, som bygger på 1 696 intervjuer visar också att svenskarna de senaste sex månaderna kraftigt förändrat sina köpbeteenden. Antalet som veckohandlar ökar stadigt och varannan kund av de som ökat sin veckohandel har i större utsträckning ökat sina inköp i lågprisbutiker.