DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Matpriser fortsätter öka – ost upp 30 procent

En kund vid mejerihyllan i en butik. Mejeriprodukter är några av de matvaror som stiger mest i kostnad. Bild: Fredrik Sandberg /TT

Ekonomi (TT)

Lägre elpriser bromsade inflationstakten i januari.

Men livsmedel och alkoholfria drycker fortsätter att öka i pris, enligt Statistiska centralbyrån (SCB).

Under årets första månad föll elpriserna med 27,4 procent, vilket bidrog till att inflationstakten sjönk för första gången på länge – till 11,7 procent enligt måttet KPI, som mäter den totala inflationen inklusive energipriser och ränteförändringar.

Men rensar man bort energipriserna ökar inflationen fortfarande.

"Inflationstakten påverkades av en bred prisökning inom livsmedel och alkoholfria drycker, där de främsta bidragen kom från mjölk, ost och ägg", skriver SCB i ett pressmeddelande.

Livsmedelspriserna steg med nästan 2 procent i januari, jämfört med december.

På ett år har priserna på livsmedel stigit med drygt 20 procent.

Jämfört med december förra året var det varugrupperna fisk, oljor och fetter, sötsaker och glass samt kaffe, te och kakao som steg mest i pris i januari.

På en månad steg priserna inom dessa varugrupper med över 4 procent.

Fakta

Livsmedel som ökat mycket i pris sedan januari 2022:

Purjolök: 81 procent dyrare

Honungsmelon: 54 procent dyrare

Smör: 41 procent dyrare

Småcitrus: 39 procent dyrare

Mjölk: 38 procent dyrare

Mat-, stek- och grilloljor: 36 procent dyrare

Gräddfil, creme fraiche: 35 procent dyrare

Grädde: 35 procent dyrare

Kaffe: 33 procent dyrare

Hårdost: 30 procent dyrare

Färska champinjoner: 30 procent dyrare

Ägg: 30 procent dyrare

Paprika: 28 procent dyrare

Pasta: 26 procent dyrare

Källa: SCB