DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Handeln pessimistisk – ökade kostnader och minskad konsumtion

Framtidstron i handeln försämras. Bild: Svensk Handel

Minskande konsumtion parat med högre kostnader slår hårt mot framtidstron i handeln. Det visar Handelsbarometern från Svensk Handel.

För tionde månaden i rad befinner sig Framtidsindikatorerna inom detaljhandeln, e-handeln och partihandeln under det neutrala värdet 100, vilket kan översättas till att handlarna har en pessimistisk syn på kommande tre månader utifrån parametrarna försäljning, antalet anställda och lönsamhet.

– En kommande lågkonjunktur kommer att slå hårt mot handeln och dess roll som näringslivets största arbetsgivare. Svenska handlare har tagit sig igenom tuffa tider förut och kommer göra så även denna gång, men vi tror tyvärr att vi har det värsta framför oss, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

E-handeln, som fick ett mindre uppsving i och med Black Friday, kunde inte bibehålla den positiva trenden. En minskning med -1,9 enheter resulterar i ett indikatorvärde på 83,6 i månadens mätning.

Orsakerna till pessimismen är ökade kostnader i form av exempelvis hyror och el samt minskad konsumtion bland kunderna. Därutöver brottas många företag med stora lager.

Svensk Handel: Handeln pessimistisk inför stundande lågkonjunktur