SVERIGES ENTREPRENÖRER

”Företaget ska överleva oss, inte tvärtom”

Bild: Sofia Ekström/SvD/TT

Från ett liten sågverk till ett miljardbolag. Till Företagarnas hemsida förklarar Magnus Andersson, vd och koncernchef i Derome AB, varför föräldrarnas budskap är en viktig anledning till framgången.

1946 köpte Karl Andersson ett litet sågverk i Halland. Tre generationer senare har sågverket blivit Derome AB, ett miljardbolag med 2 800 anställda och verksamhet i 80 orter. Framgången beror till stor del på vad föräldrarna en gång lärde barnen.

– En viktig förklaring är att vi för vidare samma budskap som våra föräldrar lärde oss: att det är företaget som alltid går först. Företaget ska överleva oss, inte tvärtom. Det är en väldigt stark filosofi och tanke, och har du den i fokus så tar du bort oerhört många skavsår som annars kan uppstå. Vi driver inga personliga agendor. Företaget först, all kraft ska läggas framåt, inte i sidled, säger Magnus Andersson, vd och koncernchef i Derome AB, till Företagarnas hemsida.

En annan nyckel är att lyckas behålla företagskulturen, även när en snabb expansion sker.

– När vi etablerar oss på nya platser tar vi alltid med oss ambassadörer som får följa med ut och sätta prägeln. Vi har också en tydligt uttalad ambition att ta ett lokalt ansvar och vara en ansvarstagande part i samhället. Vi jobbar med lokala underleverantörer och underentreprenörer. Vi vill vara en aktiv del av det lokala näringslivet, säger Magnus Andersson, till sajten.

Företagarna: Möt ledarduon bakom vinnarbolaget